SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy kształcenia dzieci i młodzieży w placówkach leczniczych - course description

General information
Course name Podstawy kształcenia dzieci i młodzieży w placówkach leczniczych
Course ID 05.2-WP-PSSM-PKPL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z istotnymi pojęciami dydaktyki, rozwijanie umiejętności planowania , organizowania i dokumentowania procesu kształcenia, organizowania sytuacji uczenia się uczniów na różnych etapach edukacyjnych oraz motywowania i wspierania do uczenia się . Kształtowanie postawy gotowości do rozwijania własnych kompetencji zawodowych.

Prerequisites

Ogólna wiedza pedagogiczno-psychologiczna.

Scope

Wykłady Podstawowe pojęcia dydaktyki. Teorie leżące u podstaw uczenia się i ich konsekwencje dla organizacji kształcenia. Podstawa programowa kształcenia ogólnego- program-program autorski. Specyfika edukacji w placówkach leczniczych dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz  dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej- różnice w organizacji uczenia się dzieci, stosowanych metodach i środkach. Podręczniki, pomoce i ich dobór. Rola zabawy i gier. Zastosowanie bajki terapeutycznej. Współpraca i tutoring rówieśniczy. Różnice indywidualne i indywidualizacja w edukacji. Zasady dydaktyczne. Teoria wielostronnego kształcenia.  Współpraca z rodzicami.

Ćwiczenia: Przygotowanie nauczyciela do zajęć, obserwacja dziecka i tworzenie warunków uczenia się dzieci. Cele w edukacji i ich związek z motywacją do uczenia się. Formy organizacyjne i ich dobór do sytuacji edukacyjnej, znaczenie pracy grupowej i w parach. Środki dydaktyczne i kryteria ich doboru.  Samokształcenie, samokontrola, samoocena i ich rozwijanie u dzieci. Kulturowe narzędzia uczenia się - czytanie,pisanie, mówienie, liczenie. Praca nad umiejętnością czytania ze zrozumieniem. Poziomy umiejętności czytania, wykorzystanie różnorodności tekstów. Praca nad myśleniem matematycznym uczniów w różnym wieku. Gry i zabawy edukacyjne w placówkach leczniczych.

Teaching methods

Wykład, prezentacje, praca z tekstem, dyskusja, mapy myśli, projekty grupowe, uczenie we współpracy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie zaliczone kolokwium. Ćwiczenia: Pozytywnie zaliczone zadania realizowane na zajęciach, pozytywnie zaliczone kolokwium. Ocena końcowa -średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

1. D.Bernacka, Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001.

2. E.Malmguist, Nauka czytania w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 1982.

3.R.Fischer, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa 1999.

4. W.Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej , Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998.

5. E.Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się . Z Wugotskim i Brunerem w tle, GWP, Sopot 2012.

6. R.Gagne, L.Briggs, W.Wagner, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992.

7.D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

8. M.Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa 2008.

9. I.Kopaczyńska , Ocenianie wspierające rozwój ucznia, Impuls, Kraków 2004.

Further reading

1. D,C Phillips, J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.

2. G.Paris, L.R.Ayres, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa 1997.

3. B.Niemierko, Między ocena szkolną a dydaktyką, WSiP , Warszawa 1991.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)