SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole I - course description

General information
Course name Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole I
Course ID 05.6-WP-PSSM-MPS1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie założeń metodycznych w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole. Zapoznanie słuchaczy z różnorodnymi metodami, środkami i technikami stosowanymi w trakcie oddziaływań wychowawczych. Przekazanie podstawowej wiedzy o problemach uczniów przewlekle, terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.

Prerequisites

Pedagogika ogólna, psychologia ogólnej, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza. 

Scope

1). Cho re dziecko w środowisku rodzinnym i w grupie rówieśniczej. 2). Rola szkoły w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową. 3). Charakterystyka chorób doznawanych przez uczniów przewlekle chorych oraz z niesprawnością ruchową. 4). Wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie dzieci. Zagrożenia rozwoju tkwiące w procesie leczenia 4). Specyfika oddziaływań wobec dzieci np. chorujących na alergię, astmę, hemofilię, padaczkę, cukrzycę, depresję itd. 5). Wybrane jednostki chorobowe powodujące deformacje narządu ruchu. 6). Metody, formy i środki oddziaływania metodycznego w grupie uczniów przewlekle i terminalnie chorych o raz z niepełnosprawnością ruchową. 7). Planowanie pracy metodycznej (schemat konspektu, przeprowadzenie wzorcowych zajęć adresowanych wobec dzieci przewlekle chorych uwzględniając specyfikę choroby oraz możliwości dzieci. 8). Przeciwdziałanie zagrożeniom i sytuacjom trudnym u dzieci, wynikającym ze specyfiki choroby (np. zaburzenia lękowe, zachowania agresywne, depresja). 9). Trudności i o graniczenia w procesie uczenia się dziecka z chorobą przewlekłą wynikające: z hospitalizacji, rodzaju choroby, uszkodzeń, meto d leczenia (unieruchomienia, rehabilitacji). 10). Organizacja warsztatu pracy.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocenę końcową stanowi suma ocen otrzymaną przez studenta z referatu, konspektu,  przeprowadzenia  zajęć tematycznych związanych z jednostką chorobową dziecka. 

Recommended reading

1. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.

2. Jugowar B., Dziecko somatycznie odmienne w: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (red.) I. Obuchowska, Warszawa 1995.

3. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.

4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.

5. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo - wychowawczy, Zielona Góra 1996.

6. Arusztowicz B., Bąkowski W., Dziecko niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu, Kraków 2001.

 

Further reading

1. Konieczna I, Praca z dzieckiem przewlekle chorym [ w:] Głodkowska J. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011.

2. Obuchowska I., Krawczyński M, Chore dziecko. Warszawa 1991.

3. Pilecka W., Pilecki J., Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków 1989.

4. Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [w:] Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki P. (red.). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.

5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne. Kraków 2002. 6. Poradniki zawarte na stronie www. ORE.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 18-04-2020 15:15)