SylabUZ
Course name | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-MOWC |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami pracy w placówkach leczniczych dla dzieci i ml,odzieży z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową. Treści obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi funkcjonowania placówki, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz problemów, jakie ich dotyczą. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Podstawowa wiedza z zakresu pracy z uczniami z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową.
Indywidualizacja w pracy wychowawczej - kanały sensoryczne.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o wskazówki A. Mazlish, A. Faber.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową (od rozpoznania do orzeczenia).
Metody profilaktyki w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Profilaktyka trudności wychowawczych.
Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej (w nawiązaniu do metod pracy).
Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć. Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z pracy pisemnej i kolokwium.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013.
Miłkowska G., Olszak-Krzyżanowska B. (red.), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Zielona Góra - Kraków 2008.
Pilecka W. (red.) Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005
O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)