SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-MOWC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami pracy w placówkach leczniczych dla dzieci i ml,odzieży z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową. Treści obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi funkcjonowania placówki, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz problemów, jakie ich dotyczą. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pracy z uczniami z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową.

Scope

Indywidualizacja w pracy wychowawczej - kanały sensoryczne.

Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o wskazówki A. Mazlish, A. Faber.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową (od rozpoznania do orzeczenia).

Metody profilaktyki w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Profilaktyka trudności wychowawczych.

Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej (w nawiązaniu do metod pracy).

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i  konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć. Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z pracy pisemnej i kolokwium.

Recommended reading

Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013.

Further reading

Miłkowska G., Olszak-Krzyżanowska B. (red.), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Zielona Góra - Kraków 2008.
Pilecka W. (red.) Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005
O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)