SylabUZ

Generate PDF for this page

Rola i zadania asystenta osoby z przewleklą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Rola i zadania asystenta osoby z przewleklą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-RAOC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat celów i zadań asystenta dorosłych osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową, sposobów wspierania przez asystenta funkcjonowania tych osób w społeczeństwie oraz umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.

Prerequisites

Scope

Wykład:

1) Cele i zadania asystenta dorosłej osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową. 2) Prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej. 3) Zasady udzielania pomocy osobie przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji. 4) Etyczne aspekty wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.

Ćwiczenia:

1) Zasady świadczenia opieki osobie przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w zakresie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz pomagania w prowadzeniu gospodarstwa domowego. 2) Zasady wspierania osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w dążeniu do samodzielności życiowej. 3) Zasady motywowania osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego. 4) Przygotowanie i prezentacja projektu działań asystenta osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową.

Teaching methods

Wykłady:

wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia:

praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (61-70%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z treści wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

1. Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, red. A. Żukiewicz, Kraków 2010.

2. Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.

3. Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, red. I. Odrobińska, Dębe 2003.

Further reading

1. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich,  Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014.

2. Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, red. M. Szeroczyńska, Warszawa 2007.

3. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012.

4. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2012.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 20-04-2020 17:31)