SylabUZ
Course name | Matodyka opieki paliatywno-hospicyjnej |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-MOPH |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z koncepcją opieki paliatywno-hospicyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektów poza medycznych. Zapoznanie z metodami pracy z dziećmi terminalnie chorymi. Uświadomienie jak ważne jest mądre towarzyszenie w umieraniu i uwrażliwienie na problemy pacjentów oraz personelu hospicjum, a także wytworzenie właściwej postawy społecznej i etycznej w odniesieniu do tematu śmierci, który ciągle jest tematem tabu.
Elementarne podstawy z tanatopedagogiki.
Filozofia postępowania w opiece paliatywnej (podstawowe pojęcia i definicje, podstawowe zasady i cele opieki paliatywnej i hospicyjnej). Psychospołeczne aspekty opieki paliatywnej. Opieka paliatywna nad dziećmi i młodzieżą. Organizacja opieki paliatywnej i hospicyjnej. Problemy jakości opieki paliatywno-hospicyjnej. Lęk przed śmiercią. Postawy wobec śmierci i umierania. Rozmowy z nieuleczalnie chorymi pacjentami (w tym również dziećmi). Terapie a choroby nieuleczalne. Syndrom wypalenia u osób wspomagających terminalnie chorych. Śmierć w pojmowaniu dzieci. Rola wolontariuszy w opiece hospicyjnej.
Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
1. de Walden-Gałuszko K., "Podstawy opieki paliatywnej", Warszawa 2006.
2. Goldman L., "Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera", Łódź 2012.
3. Guntzelman J., "Jak sobie radzić z życiową tragedią, Kraków 2014.
4. Hołownia Sz., "Ludzie na walizkach", Kraków 2010.
5. Kromolicka B., "Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby", Toruń 2012.
6. Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.
7. McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.
8. Ware B., "Czego najbardziej żałują umierający", Warszawa 2018.
1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.
2. Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba? ", Kraków 2006.
3. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
4. v. Stulpnagel F., "Bez Ciebie. Wsparcie po stracie bliskiej osoby", Białystok 2013.
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)