SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-META
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Natalia Gumińska
  • mgr Aneta Nawrot
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie studentom wiedzy na temat podziału metod edukacji i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Ukazanie  założeń metod edukacji i terapii. Przedstawienie zasad doboru metod do indywidualnych i rozwojowych potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dokonanie krytycznej oceny przydatności poszczególnych metod w terapii osób ze spektrum autyzmu.  Zainspirowanie studentów do wykorzystania w swojej pracy dobrych praktyk.

Prerequisites

Znajomość zasad dydaktyki specjalnej

Scope

ĆWICZENIA:

1) Diagnoza spektrum autyzmu jako podstawowe kryterium doboru metod edukacji i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Zasady doboru metod edukacji i terapii: TEACCH, Terapia behawioralna, Metoda opcji, Metoda Delacato, Integracja sensoryczna, Muzykoterapia, Logoterapia, Metoda Domana, Terapia zabawą, Metoda Knillów, Terapie biomedyczne, Metoda Weroniki Sherborne, Metody neurobiologiczne. 2) Organizacja procesu terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Cele i zadania  metod edukacji i terapii. 3) Charakterystyka czynników wpływających na efektywność metod edukacji i terapii. 4) Ocena przydatności poszczególnych metod w pracy z osobami z ASD. 5) Funkcjonowanie jednostek organizacyjnych SPOA Dalej Razem zajmujących się całościowym wsparciem osób z ASD i ich rodzin: ośrodek diagnostyczno-terapeutyczny, przedszkole, szkoła, przedsiębiorstwo społeczne, mieszkania treningowe, domy stałego pobytu.

 

Teaching methods

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Prezentacja multimedialnej metody terapii i leczenia osób z ASD. 

Kolokwium.

Recommended reading

  1. Błeszyński J., Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków 2005
  2. Bobkowicz – Lewartowska L., Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i terapii,Kraków 2000.
  3. Frith U., Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa 2005.
  4. Gałkowski T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, Warszawa 1995.
  5. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

Further reading

  1.   Grandin T., Scariano M.M., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995
  2.   Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.
  3.  Schopler E., Profil psychoedukacyjny,  Gdańsk 1996.
  4.  Waclaw W., Aldenrud U., Listed S., Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne   doświadczenia z codziennej pracy, Katowice 2000.

Notes


Modified by dr Katarzyna Stein-Szała (last modification: 20-04-2020 19:22)