SylabUZ
Course name | Rola i zadania asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-RAOA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat celów i zadań asystenta dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, sposobów wspierania przez asystenta funkcjonowania tych osób w społeczeństwie oraz umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym oligofrenopedagogiki, pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki.
Ćwiczenia:
1) Cele i zadania asystenta dorosłej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 2) Prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej. 3) Zasady udzielania pomocy osobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji. 4) Zasady świadczenia opieki osobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz pomagania w prowadzeniu gospodarstwa domowego. 5) Zasady wspierania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dążeniu do samodzielności życiowej. 6) Zasady motywowania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego. 7) Etyczne aspekty wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej. 8) Przygotowanie i prezentacja projektu działań asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Ćwiczenia:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.
Wykład:
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, pracy zaliczeniowej, opracowanego i zaprezentowanego projektu działań asystenta oraz kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.
1. Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, red. A. Żukiewicz, Kraków 2010.
2. Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną, red. M. Zima-Parjaszewska, B. E. Abramowska, Warszawa 2017.
3. Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.
4. Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, red. I. Odrobińska, Dębe 2003.
1. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014.
2. Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, red. M. Szeroczyńska, Warszawa 2007.
3. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012.
4. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2012.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 25-04-2020 12:25)