SylabUZ

Generate PDF for this page

Rola i zadania asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Rola i zadania asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-RAOA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat celów i zadań asystenta dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, sposobów wspierania przez asystenta funkcjonowania tych osób w społeczeństwie oraz umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.

Prerequisites

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym oligofrenopedagogiki, pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki.

Scope

Ćwiczenia:

1) Cele i zadania asystenta dorosłej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 2) Prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej. 3) Zasady udzielania pomocy osobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji. 4) Zasady świadczenia opieki osobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz pomagania w prowadzeniu gospodarstwa domowego. 5) Zasady wspierania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dążeniu do samodzielności życiowej. 6) Zasady motywowania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego. 7) Etyczne aspekty wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej. 8) Przygotowanie i prezentacja projektu działań asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Teaching methods

Ćwiczenia: 

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Wykład:

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, pracy zaliczeniowej, opracowanego i zaprezentowanego projektu działań asystenta oraz kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

1. Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, red. A. Żukiewicz, Kraków 2010.

2. Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną, red. M. Zima-Parjaszewska, B. E. Abramowska, Warszawa 2017.

3. Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.

4. Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, red. I. Odrobińska, Dębe 2003.

Further reading

1. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich,  Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014. 

2. Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, red. M. Szeroczyńska, Warszawa 2007.

3. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012.

4. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2012.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 25-04-2020 12:25)