SylabUZ

Generate PDF for this page

Terapia zajęciowa z osobami starszymi, z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Terapia zajęciowa z osobami starszymi, z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-MTZ3
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą, celami, formami oraz praktyką terapii zajęciowej wspierającej osoby z ograniczeniami w funkcjonowaniu. Doskonalenie umiejętności poznania funkcjonowania uczestników terapii zajęciowej. Uwrażliwienie na potrzeby uczestników terapii zajęciowej oraz własne służące doskonaleniu osobistemu i zawodowemu. 

Prerequisites

Ukończenie kursu z przedmiotów obejmujących treści - podstawy pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin oraz podstawy dydaktyki specjalnej i metodyk szczegółowych. 

Scope

1. Wprowadzenie do terapii zajęciowej: pojęcie terapii zajęciowej i jej miejsce w systemie usprawniania osób z niepełnosprawnością; cele stawiane przed terapią zajęciową; funkcje terapii zajęciowej; etapy procesu diagnozy funkcjonalnej i aktywizacji osób z niepełnosprawnością - uczestników terapii zajęciowej;  planowanie terapii zajęciowej z osobami dorosłymi z niepełnosprawnością; przegląd technik wykorzystywanych w terapii zajęciowej i  ich dobór do potrzeb i możliwości klienta; specyfika pracy terapeuty zajęciowego z grupą osób z niepełnosprawnością; metody rehabilitacji i aktywizacji osób z niepełnosprawnością, starszych i przewlekle chorych. 2. Trening samodzielności w czynnościach życia codziennego (samoobsługowych, w gospodarstwie domowym, trening ekonomiczny, trening umiejętności interpersonalnych, trening motywacyjny). 3. Trening samodzielności w czynnościach życia codziennego w gospodarstwie przydomowym i ogrodzie oraz warzywniku. Warsztaty kulinarne wykorzystujące efekty upraw. 4. Plan pracy indywidualnej (i grupowej) na zajęciach terapii zajęciowej w aspekcie ergoterapii. 5.Terapia zajęciowa - arteterapia i jej rola we wspieraniu funkcjonowania (poznawczego, emocjonalnego i społecznego) osób z ograniczeniami psychospołecznego rozwoju. Warsztaty ceramiczno-garncarskie, warsztaty sztuk użytkowych, warsztaty techniczno-plastyczne. 6. Pracownia komputerowa w WTZ. Warsztaty umiejętności pracy z podopiecznym w przestrzeni cyfrowej. 

Teaching methods

Metoda problemowa, metoda działań praktycznych - projektowa. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena aktywności w trakcie zajęć i przygotowanie projektu pracy z podopiecznym z wykorzystaniem metod i technik terapii zajęciowej.

Ocena z konwersatorium: średnia ocen z aktywności i projektu.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium. 

Recommended reading

  1. Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2016. 
  2.  Kozaczuk L., Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Warszawa 1995. 
  3. Lewandowska M., Organizowanie pracy w pracowni terapii zajęciowej, Radom 2007.
  4.  Milanowska K., Techniki pracy w terapii zajęciowej, Warszawa 1982. 
  5.  Misztal M., Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka, Ostrołęka, 2005.  

Further reading

  1.  Konieczna E., J., Arteterapia w teorii i praktyce. Impuls, Kraków 2003.
  2.  Krawczyńska - Butryn Z., Aktywizacja jako istotny wymiar opieki, Chełm 1994.
  3.  Mrugalska K., Nie terapia, lecz zwyczajna szansa, "Pielęgniarka i Położna", nr 11,12, 1994. 
  4. "Terapia przez sztukę", czasopismo SAP Kajros.
  5. Siemieniecki B. (red.), Komputer w pedagogice specjalnej, Toruń 2005.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 16:43)