Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny. Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.
Prerequisites
Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.
Scope
Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny
Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi.
Osoba z niepełnosprawnością intelektualną – postrzeganie społeczne, wpłw niepełnosprawności na funkcjonowanie społeczne.
Stosunek rodziny do osoby z niepełnosprawnością intelektualną i do programu jej usprawniania. Indywidualne i instytucjonalne wsparcie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną – pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia, podmioty wsparcia w środowisku lokalnym.
Praca z rodziną na terenie placówek wsparcia – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy i zasady współpracy.
Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.
Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny.
Właściwa komunikacja w relacji pedagog, osoba wspierająca – rodzina.
Pedagogizacja/psychoedukacja rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną – opracowanie scenariuszy spotkań z rodziną na temat kompetencji opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych i rehabilitacyjnych jej członków oraz trudności w tych zakresach.
Teaching methods
Dyskusja, burza mózgów, indywidualna prezentacja problematyki, praca grupowa
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach.
Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodziną z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.
Przygotowanie projektu dotyczącego wybranej formy wsparcia społecznego rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną.
Ocena wystawiona będzie na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
Ocena końcowa:
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium
Recommended reading
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.
Borzyszkowska H., Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole, (w: ) Sowa J. Pedagogika specjalna w zarysie, Rzeszów 1998.
de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1999.
Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011.
Godawa J., Osoba z niepełnosprawnością na ścieżkach życia. Kultura. Społeczeństwo. Terapia. W przestrzeni niepełnosprawności, tom 2, Kraków 2017.
Kijak R., Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Kraków 2017.
Moczia K., Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę w przestrzeni niepełnosprawności. tom 1, Kraków 2017.
Nowak, B. M. Rodzina w kryzysie. Warszawa: 2012
Satir V., Rodzina: tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.
Further reading
Bobkowicz-Lewartowska L., Niepełnosprawność intelektualna, diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Gdańsk 2011.
Cierpka A., Kontakt z rodziną w realiach szkolnych. (w:) Katra G., Sokołowska E., [red.]. Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole, Warszawa 2010
Kluz M., Rodzina w procesie rewalidacji, rehabilitacji i rozwoju religijno-moralnego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Seminare. Poszukiwania naukowe 35/4, 2014.
Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka, Warszawa 2000.
Maciarz A., Janiszewska-Nieściuruk Z., Ochonczenko H. (red.), Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym (wybrane artykuły), Zielona Góra 2001.
Ochonczenko H., Postrzeganie społeczne jako problem pedagogiczno-psychologiczny i społeczny, (w:) Ochonczenko H., Liderzy środowiska lokalnego wobec osób niepełnosprawnych, Zielona Góra 2000.
Ochonczenko H, Nowicka A. (red.) Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, Tom I (wybrane rozdziały), Kraków 2006.
Ochonczenko H, Paszkowicz M. A., (red.) Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, Tom II (wybrane rozdziały), Kraków 2006.
Wolicki M., Wychowanie do wartości, Wrocław 1999.
Notes
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 19-04-2020 12:01)