SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Silniki lotnicze |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-ML-P-53_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
1. Mechanika ogólna – wiedza w zakresie znajomości kinematyki i dynamiki układów materialnych.
2. Termodynamika - wiedza w zakresie przemian gazowych i silnikowych obiegów termodynamicznych.
3. PKM - znajomość budowy typowych podzespołów maszyn.
4. Rysunek maszynowy - umiejętność czytania dokumentacji konstrukcyjnej
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | L. godz. st. Stac. |
L. godz. st. Niestac. |
|||
W1 | Budowa i zasada działania silników tłokowych, silniki dwusuwowe, czterosuwowe. Silniki ZI (Otto) Silniki ZS (Diesel). | 2 | 0 | |||
W2 | Budowa i zasada działania silników tłokowych. Analiza przykładowych konstrukcji. | 2 | 0 | |||
W3 | Obiegi termodynamiczne, sprawność mechaniczna, cieplna i objętościowa silnika. | 2 | 0 | |||
W4 | Charakterystyki eksploatacyjne silników tłokowych | 2 | 0 | |||
W5 | Parametry eksploatacyjne silników tłokowych: Stopień sprężania, objętość skokowa cylindra, konfiguracje silników, kąt wyprzedzenia zapłonu, wtrysku, kolejność zapłonu w cylindrach. | 2 | 0 | |||
W6 | Czynniki wpływające na moc silnika, mieszanki paliwowe, mieszanki niskokaloryczne, kąt wyprzedzenia zapłonu, zapłon przedwczesny. | 2 | 0 | |||
W7 | Podstawowe podzespoły silnika: skrzynia korbowa, miska olejowa,wał korbowy, wał krzywkowy, zespoły cylindra i tłoka, mechanizm zaworów, pręty łączące, przewody wlotowe rozgałęzione, kolektory wydechowe. | 2 | 0 | |||
W8 | Doładowanie i turbodoładowanie silników. Zasady i cele doładowania i jego wpływ na parametry pracy silnika. Konstrukcja i działanie systemu doładowania i turbodoładowania. Terminologia, systemy kontroli i ochronny. | 2 | 0 | |||
W9 | Systemy paliwowe silnika. Gaźniki, rodzaje, konstrukcja, zasady działania. Problemy eksploatacyjne, oblodzenie i ogrzewanie. | 2 | 0 | |||
W10 | Systemy paliwowe silnika. Systemy wtrysku paliwa, rodzaje, konstrukcja zasady działania. Problemy eksploatacyjne, oblodzenie i ogrzewanie. | 2 | 0 | |||
W11 | Układ startowy i zapłonowy. System startu i system ogrzewania wstępnego. Iskrowniki, rodzaje i zasady działania. Przewody zapłonowe, świece zapłonowe. Systemy niskiego i wysokiego napięcia | 2 | 0 | |||
W12 | Układ chłodzenia silnika. Konstrukcja i działanie. Zmienny system nawiewu. Ukałdy chłodzenia silnika, chłodzenie powietrzem i cieczą. | 2 | 0 | |||
W13 | Układ ssania. Układ wydechowy. Konstrukcja i działanie. | 2 | 0 | |||
W14 | Systemy smarowania. Działanie i budowa. | 2 | 0 | |||
W15 | Silnikowe systemy wskazań. Prędkość obrotów silnika, temperatura głowicy silnika, temperatura chłodziwa, ciśnienie i temperatura oleju, temperatura gazów spalinowych, ciśnienie i przepływ paliwa, ciśnienie doładowania. | 2 | 0 | |||
Suma: | 30 | 0 |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | L. godz. st. Stac. |
L. godz. st. Niestac. |
|||
L1 | Demontarz silnika ZI | 2 | 0 | |||
L2 | Demontarz/montarz silnika ZI | 2 | 0 | |||
L3 | Montarz silnika ZI | 2 | 0 | |||
L4 | Budowa silnika ZS | 2 | 0 | |||
L5 | Budowa silnika turbinowego | 2 | 0 | |||
L6 | Silniki odrzutowe | 2 | 0 | |||
L7 | Układ tłokowo-korbowy. Podstawy diagnostyki. Pomiar ciśnienia sprężania. | 2 | 0 | |||
L8 | Budowa gaźnika lotniczego. Badanie podstawowych parametrów gaźnika | 2 | 0 | |||
L9 | Budowa układu wtryskowego silników ZI | 2 | 0 | |||
L10 | Budowa systemu doładowania i turbodoładowania | 2 | 0 | |||
L11 | Układ zapłonowy silnika. Analiza budowy i działania. Podstawy diagnostyki. | 2 | 0 | |||
L12 | Układ chłodzenia silnika, układy wydechowy i ssania. Analiza budowy i działania. | 2 | 0 | |||
L13 | Układ smarowania silnik, układy wydechowy i ssania. Analiza budowy i działania. Pomiar ciśnienia oleju. | 2 | 0 | |||
L14 | Zajęcia odróbcze | 2 | 0 | |||
L15 | Zaliczenie przedmiotu | 2 | 0 | |||
Suma: | 30 | 0 |
Wykład konwencjonalny z prezentacją, wykład konwersatoryjny, laboratoria
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zrealizowanych zadań laboratoryjnych a ocenę końcową oblicza się na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich uzyskanych ocen (w tym także ocen niedostatecznych)
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form, przy czym student przed przystąpieniem do egzaminu musi uzyskać pozytywną ocenę z wykładu i zajęć laboratoryjnych. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2021 10:52)