SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty pisania prozy/warsztaty pisania poezji |
Kod przedmiotu | 08.9--FiPlP-WPP/WPP-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Proza:
Zasadniczym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat procesu twórczego i prozatorskich form wypowiedzi. Chodzi bardziej o tajniki rzemiosła pisarskiego niż twórczości literackiej, bowiem nie ma takiej szkoły ani takiego wykładowcy, który zagwarantuje, że absolwenci osiągną sukcesy czytelnicze. Studenci poznają podstawowe zasady pisania miniatury, opowiadania, noweli, powieści, a także wspomnień i biografii. Mowa będzie m.in. o zawiązywaniu akcji, budowaniu postaci, układaniu dialogu, mowie ciała bohaterów, kompozycji tekstu, wykorzystaniu wiedzy historycznej, przyrodniczej, oraz gatunkach i schematach prozy. Zajęcia mają otworzyć studentów na własną twórczość.
Poezja:
Celem zajęć jest rozwijanie technik kreatywnego pisania oraz zapoznanie studenta z wybranymi tendencjami w najnowszej poezji polskiej.
Umiejętność na poziomie rozszerzonym pisania i interpretacji tekstu
Proza:
Przedmiot obejmuje współczesną polską prozę. W trakcie zajęć studenci powinni napisać miniaturę prozatorską, np. opowiadanie lub powieść w odcinkach, którą pisałaby cała grupa.
Poezja:
analiza tekstów, praca indywidualna i grupowa (dyskusja, wykład interaktywny), prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Proza:
przygotowanie do zajęć, aktywność studenta; przedstawienie własnego tekstu prozatorskiego.
Poezja:
weryfikacja efektów kształcenia: ocena z aktywności, ocena za przygotowane teksty, ocena podsumowująca,
warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach potwierdzający znajomość lektur teoretycznych, przygotowanie teczki z tekstami tworzonymi podczas zajęć lub w domu.
Proza:
Poezja:
1. Buzan T., Rusz głową, Łódź 1997.
2. Fajfer Z., Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010.
3. Grafomania, red. M. Tramer, J. Zając, Katowice 2015.
4. Kuziak M., Jak pisać?, Wydawnictwo PARK, Warszawa 2007.
5. Perec G, Urodziłem się Eseje, Kraków 2012.
Proza:
Poezja:
1. Swain D. V., Warsztat pisarza, Warszawa 2010.
2. Jak pobudzić kreatywność grupy: propozycje ćwiczeń i zabaw, K. V. Vopel, Kielce 2003.
3. Pedagogika przeżyć, W. Michl, Kraków 2011.
Wykaz lektur może być uzupełniony o najnowsze pozycje książkowe wskazane wcześniej przez prowadzącego.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 20-11-2020 18:15)