SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język w mediach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język w mediach
Kod przedmiotu 09.3-WH-DiksP- JME-Ć-S14_genXSN26
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zna zachowania komunikacyjne i językowe ze szczególnym uwzględnieniem funkcji języka i tekstu na przykładzie języka wypowiedzi w gazetach, czasopismach, radiu i telewizji.

Umiejętności: potrafi rozpoznać wyznaczniki interakcji, interaktywności oraz strategii językowych wykorzystywanych w przekazach medialnych.

Kompetencje: rozumie potrzebę pracy nad ukształtowaniem językowym przekazów medialnych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Język w mediach – media w języku. Dyskurs medialny jako mozaika stylów funkcjonalnych. Najważniejsze cechy języka w mediach: atrakcyjność i skuteczność. Infotainment: duch zabawy w mediach. Tabloidyzacja języka w mediach. Poprawność języka mediach. Radio: specyfika użycia języka w medium mówionym. Intymność i nieformalność użycia języka we współczesnych mediach elektronicznych. Agonistyka w języku mediów w wymiarze interakcyjnym oraz emocjonalnym.

Metody kształcenia

praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

aktywny udział w zajęciach, kolokwium - praca kontrolna, ocena przygotowanej pracy pisemnej (temat wybrany zgodnie z zainteresowaniami studentów)

Literatura podstawowa

  1. Bugajski M., Język w komunikowaniu, PWN, Warszawa 2007.
  2. Język w mediach – antologia, red. M. Kita, I. Loewe, WUŚ, Katowice 2012.
  3. Pisarek W., O mediach i języku, Universitas, Kraków 2007.
  4. Wojtak M., Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Wydawnictwo WSPA, Lublin 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U.Żydek-Bednarczuk, Universitas, Kraków 2013.
  2. Tabloidyzacja języka i kultury, t. 1-2, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.
  3. Transdyscyplinarność badań nad komunikacja medialną,t. 1-3, red. M. Kita, M. Ślawska, WUŚ, Katowice 2013.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-10-2020 10:33)