SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja w internecie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja w internecie
Kod przedmiotu 15.0-WH-DiksD-KwI-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z najważniejszymi cechami komunikacji internetowej i komunikatów w Internecie. Pogłębiona analiza formy i treści przekazów internetowych. Interpretacja strategii autorów wypowiedzi internetowych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Internet a inne media. Komunikacja elektroniczna. Wpływ rewolucji technicznej na komunikację międzyludzką. Właściwości komunikacji internetowej (komunikowanie bezpośrednie i pośrednie, ustne i pisane). Strona internetowa i hipertekst. Kompetencje komunikacyjne w komunikacji internetowej. Nadawca i odbiorca internetowy. Immersja, switching tożsamości. Wspólnota komunikacyjna w Internecie. Kategorie komunikacyjne w Internecie. Problemy etyczne komunikacji internetowej. Kanały tematyczne w Internecie. Stare media w świecie cyfrowym. Nowe formy komunikacji w Internecie. Modele procesu komunikacji w Internecie.

Metody kształcenia

Opis wyjaśniający, opis uzasadniający, dyskusja, analiza przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Praca pisemna.
  2. Egzamin.

Literatura podstawowa

  1. Bugajski Marian, O niektórych problemach komunikacji językowej w internecie, w: Język @ multimedia, red. Agnieszka Dytman-Stasieńko i Jan Stasieńko, s. 422–429, Wrocław 2005.
  2. Bugajski Marian, Strona internetowa jako przedmiot badań językoznawczych, w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, red. Agnieszka Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko, s. 289-297, Wrocław 2008.
  3. Burszta Wojciech J., Internetowa polis w trzech krótkich odsłonach, w: Ekran, mit, rzeczywistość, red. Wojciech J. Burszta, s. 157-175, Warszawa 2003.
  4. Gogołek Włodzimierz, Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010. 
  5. Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
  6. Keen Andrew, Kult amatora, jak internet niszczy kulturę, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Katarzyna Topolska-Ghariani, Warszawa 2007.
  7. Kładoczny Piotr, Przepowiednie w Internecie, w: Nowe media – nowe w mediach, red. I. Borkowski i A. Woźny, s. 99-107, Wrocław 2001.
  8. Kładoczny Piotr, Blog jako gatunek tekstu w kontekście monetyzacji treści, „Media Biznes Kultura” 2019 nr 2 (7) 2019, s. 147-160.
  9. Kładoczny Piotr, Miłośnicy zegarków i zegarów – ich wizerunek i tożsamość w Internecie, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze, r. 2013, red. Magdalena Steciąg, Marian Bugajski, s. 265-278, Zielona Góra 2014.
  10. Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek, Warszawa 2009.
  11. Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, r. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2008.
  12. Morreale S.P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Kompetencja w komunikacji internetowej, w: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, tł. P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska, s. 238-274, Warszawa 2011.
  13. Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, Toruń 2009.
  14. Popiołek Malwina, Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (socjal)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2015, T. 58, nr 1 (221), s. 60-71.
  15. PoprawaRyszard, W pułapce internetu. Kontrowersje, fakty, mechanizmy, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, s. 227-240, Toruń 2009.
  16. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. Ewa Szczęsna, Kraków 2015.
  17. Sitarski Piotr, Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002.
  18. Szczepaniak Renata, „Plemiona sieci” – Internet jako medium społeczne i kulturowe, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2015, T. 58, nr 1 (221), s. 202-211.
  19. Szponar Magdalena, Kompetencje komunikacyjne w komunikacji mediowanej komputerowo, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 121-130, Warszawa 2009.
  20. Szpunar Magdalena, Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012, s. 105-144.
  21. Topolnicka Elwira, Strona internetowa w ujęciu genologicznym, Zielona Góra 2021 [rozprawa doktorska].
  22. Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, Warszawa 2009.
  23. Tekst (w) sieci 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. Anna Gumkowska, s. 199-213, Warszawa 2009.
  24. Urbańska-Galanciak Dominika, Homo players, Warszawa 2009.
  25. Van Dijk Jan, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tł. Jacek Konieczny, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Barczyk Piotr, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery Web 2.0, red. Bohdan Jung, s. 10-31, Warszawa 2010.
  2. Borasińska Alicja, Nowe media – (nowa) psychologia odbiorcy, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, s. 36-43, Toruń 2009.
  3. Bugajski Marian, Sytuacja komunikacyjna a zmiany językowe (rekonesans badawczy), w: Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, red. Grażyna Sawicka, s.134-145, Bydgoszcz 2010.
  4. Dąbrowska Marta, (Nie)grzeczność w mediach elektronicznych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” LXII, 2006, s. 117-128.
  5. Draganik Helena, Wirtualne kłamstwa. O informacji, której nie ma w sieci, w: Tekst (w) sieci 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. Anna Gumkowska, s. 305-314, Warszawa 2009.
  6. Ejsmont M., E-prasa, e-książka. Gutenberg w notebooku, w: Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, r. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 103-112.
  7. Grzesik-Robak Anetta, Media tradycyjne wobec nowych rozwiązań technologicznych – szansa czy zagrożenie, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, s. 27-35, Toruń 2009.
  8. Jędrzejewski Stanisław, Radio w świecie cyfrowym, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, s. 44-56, Toruń 2009.
  9. Kładoczny Piotr, Kontakty językowe i komunikacja w środowisku audiofilów, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2015, red. Magdalena Steciąg, Magdalena Adamczyk, Marek Biszczanik, s. 235-255, Zielona Góra 2016.
  10. Kociuba Marcin, Odpowiedzialność użytkownika grup dyskusyjnych w dobie kultury Web 2.0, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, s. 256-267, Toruń 2009.
  11. Maciejewska Katarzyna, Elektroniczne wersje prasy lokalnej – alternatywa czy odbicie wydania tradycyjnego? Analiza zjawiska na przykładzie publikacji wyborczych „Gazety Olsztyńskiej”, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, s. 171-175, Toruń 2009.
  12. Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, Toruń 2009.
  13. Rejter Artur, Lingwistyczne refleksje nad komunikacją internetową – perspektywa historyczna, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 111-120, Warszawa 2009.
  14. Siuda Piotr, Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa 2010.
  15. Tulińska J., Internet jako miejsce uczenia się, czyli kilka refleksji o edukacji w cyberprzestrzeni, w: Media, kultura popularna, edukacja, p. red. Witolda Jakubowskiego, Kraków 2005, s. 23-54.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 16-10-2020 17:52)