SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia wychowawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia wychowawcza
Kod przedmiotu 05.8-WH-WHSND-PSW-Ć-S14_pNadGenG511E
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przegląd problemów wychowawczo-klinicznych oraz czynników ryzyka w rozwoju psychicznym dzieci i młodzieży w sytuacji wychowawczej.

Wymagania wstępne

 Podstawy psychologii, psychologi uczenia i nauczania oraz psychologii rozwoju człowieka

Zakres tematyczny

1. Neuroposychologia i neuropedagogika- spojrzenie na specyficzne problemy w uczeniu się.

2. Dzieci niepełnosprawne intelektualnie.

3. Podstawowe kierunki rozwoju osobowości. 

4. Dzieci autystyczne.

5. Wczesne nauczanie języków obcych oraz wielojęzyczność.

6. Problemy uczniów bardzo zdolnych.

7. Urazy emocjonalne u dzieci (w tym deprywacja macierzyńska) i ich długotrwałe konsekwencje.

8. Przemoc wobec dzieci i jej skutki.

9. Problemy młodzieży szkolnej (depresje , samobójstwa). Zaburzenia odżywiania wśród młodzieży.

10. Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży.

11  Kontekst rozwoju dzieci i młodzieży (synergia szkoły, rodziny i środowiska, czynniki rozwoju).

12. Specyficzne problemy w klasie: dyscyplina, ocenianie, motywowanie.

13. Kreatywnośc i twórczość oraz dobrostan nauczyciela a praca wychowawcza.

 

 

Metody kształcenia

projekt, dyskusja, prace kontrolne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z każdego z elementów (prac kontrolnych, projektu) oraz uczestniczenie w podejmowanej dyskusji 

Ocena z przedmiotu jest średnią uzyskanych ocen .

Literatura podstawowa

Meyers R., Psychopatologia, Gdańsk 2001.

Namysłowska I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2004. 

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.1, Warszawa 2002.

Inne pozycje podane zostana na początku zajęć przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-05-2020 20:12)