SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychologii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-ARTEP-PPSCH |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie podstawowych terminów psychologicznych i wiedzy o procesach poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych. Charakterystyka głównych nurtów w psychologii i przegląd związanych z nimi klasycznych teorii.
Brak.
Wykłady:
Psychologia jako dyscyplina naukowa, metody badań, subdyscypliny.
Podstawowe nurty i idee w psychologii. Klasyczne teorie związane z poszczególnymi nurtami. Terminologia charakterystyczna dla różnych teorii (definicje pojęć i opis zjawisk psychicznych).
Procesy poznawcze: spostrzeganie, myślenie, pamięć.
Procesy emocjonalno-motywacyjne w ujęciu wybranych teorii.
Osobowość w ujęciu poszczególnych nurtów psychologicznych.
Stres psychologiczny: definicja, stresory, etapy przebiegu stresu.
Ćwiczenia: Temperament: pojęcie cechy i typu temperamentu. Wybrane teorie temperamentu. Różnice indywidualne w zakresie temperamentu.
Mimowolne uczenie się: warunkowanie i modelowanie.
Proces świadomego uczenia się: czynniki sprzyjające uczeniu się.
Rozpoznawanie stylów i strategii radzenia sobie ze stresem.
Wykład konwencjonalny, dyskusja problemowa, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia wykładów: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (pytania otwarte) z progami procentowymi (60%-67%: ocena 3,0; 68%-75%: ocena 3,5; 76%-83%: ocena 4,0; 84%-91%: ocena 4,5; 92%-100%: ocena 5,0).
Warunki zaliczenia ćwiczeń: aktywność studenta na zajęciach w ramach dyskusji problemowych i pracy w grupach. Kryteria oceny: przygotowanie materiału z sugerowanych źródeł, stopień zrozumienia materiału, trafność w poszukiwaniu problemów i stawianiu pytań.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i z wykładów.
1. Matusewicz Cz. (2006) , Wprowadzenie do psychologii, Warszawa: Press&it.
2. Mietzel G. (2008), Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk: GWP.
3. Strelau J. (2002) , Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
4. Zimbardo Ph., Gerrig R. (2012), Psychologia i życie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
1. Strelau J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, Gdańsk: GWP.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)