SylabUZ

Generate PDF for this page

Adult education - course description

General information
Course name Adult education
Course ID 05.5-WP-PSD-ED
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Pogłębienie wiedzy z zakresu teorii edukacji dorosłych i umiejętności wspomagania rozwoju człowieka dorosłego w różnorodnych środowiskach uczenia się, kształtowanie umiejętności krytycznego i twórczego myślenia o współczesnej edukacją dorosłych. 
 

Prerequisites

Podstawowe zagadnienia z zakresu andragogiki.

Scope

Wykłady:
Rozwój idei edukacji dorosłych, ich założenia oraz kontekst społeczno-polityczny. Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych. Edukacja dorosłych - formalna, pozaformalna i nieformalna. Kompetencje edukacyjne dorosłych. Procesy motywacyjne człowieka dorosłego.Specyfika uczenia się dorosłych. Znaczenia doświadczeń edukacyjnych ludzi dorosłych.Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych. Wymiary i przestrzenie społecznego uczenia się. Edukacja dorosłych w ujęciu biograficznym. Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi.  

Ćwiczenia:

Specyfika pracy edukacyjnej z  dorosłym - uwarunkowania, trudności i bariery, sposoby wsparcia i organizacji uczenia się dorosłych.  Wybrane formy i zjawiska  edukacji dorosłych - analiza przypadków. Edukacja osób i grup marginalizowanych i wykluczonych - długotrwale bezrobotnych, ubogich, niedostosowanych społecznie, niepełnosprawnych. Obszary edukacji pozaformalnej i nieformalnej: rodzina, czas wolny, cielesność, stosunki międzyludzkie. Kultura popularna jako płaszczyzna aktywności  edukacyjnej dorosłych. Miejsce pracy jako środowisko edukacyjne człowieka dorosłego. Aktywność społeczno-kulturalna/ społeczna/ polityczna  jako obszar całożyciowego uczenia się 

Teaching methods

Wykład:
Konwencjonalny, interaktywny.
Ćwiczenia:
praca z dokumentem źródłowym, projekt, badania terenowe, metoda warsztatowa, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.  
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady
Pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym lub test.
Ćwiczenia 
Ocena przygotowanych przez studentów koncepcji projektów edukacyjnych (tematyka projektu proponowana  przez prowadzącego)  lub prezentacji  opracowanych na podstawie analizy dokumentów źródłowych i badań terenowych dotyczących wybranych form i zjawisk edukacji dorosłych (analiza przypadku). Do oceny włączana jest również (1/5 oceny) aktywność studenta na zajęciach (udział w dyskusji).
Ocena końcowa z przedmiotu 
Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z obu form zajęć (ćwiczenia i wykład).
 

Recommended reading

Knowles. M. S., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2009.

Kargul J, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych., Wyd. DSWE, Wrocław 2005.

Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wyd. DSWE, Wrocław 2006.

Malewski M., Teorie andragogiczne, Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wyd. UWr, Wrocław 1998.

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. DSW, Wrocław 2010.
 

Further reading

Czasopismo: "Dyskursy Młodych Andragogów", red. M.Olejarz, Oficyna Wydawnicza UZ, t. 2-19.

Czasopisma: "Edukacja Dorosłych" i "Rocznik Andragogiczny" - wyd. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.

Edukacyjne konteksty kultury popularnej, W. Jakubowski, E. Zierkiewicz, (red.), Impuls, Kraków 2002.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wyd. CKU w Toruniu, Toruń 2005. 

Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2013.

Kurantowicz E. O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych. Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2007.

Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, S. Słowińska (red.), Oficyna Wydawnicza UZ,  Zielona Góra 2015.                                                           

  

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 30-04-2021 23:09)