SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elektroniczne formy wspomagania badań naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elektroniczne formy wspomagania badań naukowych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-EWBN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w pracy badawczej. Nabycie umiejętności związanych z wyszukiwaniem informacji, cyfrowym rejestrowaniem i gromadzeniem materiałów badawczych oraz przetwarzaniem i wizualizacją wyników badań.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu obowiązkowego technologie informacyjne oraz media w edukacji. Podstawowe informacje na temat prowadzenia badań naukowych – wiadomości z proseminarium dyplomowego.

Zakres tematyczny

Wykłady

Możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w ramach działalności badawczej realizowanej z zastosowaniem poszczególnych metod badań pedagogicznych. Rola i miejsce ICT w społeczeństwie - przegląd opracowań teoretycznych. Bezpieczeństwo i ochrona danych (wyników badań naukowych). Respektowanie prawa autorskiego, a prawidłowe tworzenie przypisów różnego typu. Przegląd i porównanie różnych narzędzi do edycji tekstu. Zasady edycji tekstu zgodne z wymogami systemów antyplagiatowych. Przegląd cyfrowych źródeł informacji (biblioteki, katalogi, bazy danych, portale edukacyjne, Książki Google, programy OCR, ebooki). Strategie zaawansowanego wyszukiwania informacji. Elektroniczne tłumaczenia dokumentów różnego typu. Narzędzia umożliwiających głośne odczytywanie tekstu (strony internetowe oraz dokumenty tekstowe). Procesy poznawcze a typy zadań testowych i ankietowych. Formuły i formularze w arkuszu kalkulacyjnym umożliwiające tworzenie kwestionariusza ankiety elektronicznej lub testu. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego jako narzędzia do przetwarzania danych ankietowych do postaci umożliwiającej analizę statystyczną. Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do przetwarzania i wizualizacji wyników badań. Preferencje poznawcze odbiorców, a wizualizacja wyników badań.

Laboratoria

Bezpieczeństwo i ochrona danych (wyników badań): szyfrowanie danych, korzystanie z dysków sieciowych, anonimizacja wyników badań; edycja i usuwanie metadanych. Skanowanie tekstu OCR oraz Konwersja dokumentów PDF lub obrazów graficznych do postaci umożliwiającej edycję tekstu. Zasady legalnego korzystania z ebooków. Tłumaczenie dokumentów i stron internetowych oraz korzystanie z programów odczytujących dokumenty na głos. Dyktowanie tekstu do komputera. Multimedia w pracy badawczej: nagrywanie i obróbka dźwięku (metoda wywiadu), nagrywanie audycji radiowych telewizyjnych oraz przekazów multimedialnych z Internetu (ilościowa i jakościowa analiza tekstów kultury). Zaawansowane wyszukiwanie i przetwarzanie informacji: elektroniczne zasoby bibliotek, bazy danych, wyszukiwanie Książek Google. Tworzenie elektronicznych ankiet i sposoby ankietowania: rodzaje pytań. Przetwarzanie danych ankietowych do postaci umożliwiającej analizę statystyczną; Wizualizacja danych: tworzenie tabel, generowanie wykresów. Wizualizacja i prezentacja wyników badań. Edytorstwo komputerowe: formatowanie pracy magisterskiej zgodnie z wymogami, tworzenie przypisów zgodnie z wymogami systemów antyplagiatowych, różne formy prezentowania wyników badań.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład, wykład konwersatoryjny, samodzielna praca z książką lub kursem multimedialnym.

Laboratoria: pokaz i demonstracja; praca z książką lub materiałami online; samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning; e-learning (kształcenie w trybie synchronicznym i asynchronicznym); metoda zajęć praktycznych; metoda laboratoryjna; metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem testu z progami punktowymi. Umiejętności praktyczne oceniane będą na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) - progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów - progi punktowe.

Wykłady
Zaliczenie wykładów: test pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria
Zaliczenie laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich wszystkich podlegających ocenie zadań i projektów. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen końcowych z laboratoriów i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.
  2. Łobocki M., Wprowadzenie do Metodologii Badań Pedagogicznych, Kraków 2010.
  3. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  4. Jędryczkowski J., EFWBN – strona przedmiotu (po wybraniu: roku, nazwy przedmiotu i grupy): https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html
  5. Jędryczkowski J., JJ Kursy - edukacyjny kanał YouTubewww.youtube.com/c/JJKursy

Literatura uzupełniająca

  1. Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  2. Siemieniecki B., (red.), Pedagogika medialna tom 1 i 2, Warszawa 2008.
  3. McFedries P. Excel. Wykresy, analiza danych, tabele przestawne. Gliwice 2015
  4. Jędryczkowski J., Publikacjehttps://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w planie zajęć po wybraniu odpowiedniego Classroomu.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 11:07)