Przygotowanie przyszłych pedagogów zajmujących się pracą opiekuńczo-wychowawczą w szkołach lub innych placówkach (opieki całkowitej, częściowej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych itd.) do prowadzenia na terenie tych placówek i w środowisku lokalnym prawidłowo rozumianej i właściwie organizowanej pracy w zakresie poradnictwa wychowawczego, społeczno-opiekuńczego oraz w zakresie przygotowania dzieci i młodzieży do świadomego i racjonalnego, odpowiadającego zainteresowaniom, uzdolnieniom i możliwościom psychofizycznym – wyboru zawodu i szkoły do niego prowadzącej. Wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych wyżej zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania, socjalizacji, uwarunkowań związanych z rozwojem bio-psycho-fizycznym człowieka (dziecka)
Zakres tematyczny
Wykłady
Rys historyczny, przedmiot, cele, zadania i funkcje poradnictwa pedagogicznego.
Struktura poradnictwa (kryteria klasyfikacyjne poradnictwa, rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka)
Udzielanie porady jako układ komunikacyjny (porada jako podstawowy element poradnictwa, reguły udzielania porady). Podmiot i przedmiot w relacji poradniczej.
Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podstawy prawne i procedury postępowania.
Poradnictwo opiekuńcze w służbie pomocy dziecku i jego rodzinie (w szkole, rodzinie, środowisku zamieszkania – pomoc psychologiczno-pedagoficzna)
Kompetencje poradnicze nauczyciela –wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania).
Poradnictwo zawodowe w świetle teorii rozwoju zawodowego człowieka
Ćwiczenia
Poradnictwo jako działanie niezinstytucjonalizowane i zinstytucjonalizowane. Proces postępowania poradniczego- etapy, metody i techniki pracy w poradnictwie.
Zasady działania poradniczego i ich przestrzeganie w procesie udzielania pomocy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i innych placówkach (zasady udzielania i organizacji pomocy, formy pomocy organizowane w szkole i innych placówkach).
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna – jej rola w procesie poradnictwa pedagogicznego (zasady korzystania z pomocy poradni w świetle nowych uregulowań prawnych, działalność opiniodawcza i orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne).
Internet – nowa forma pomocy w realcji poradniczej.
Poradnictwo dydaktyczno – wychowawcze – zakres i rodzaje pomocy (poradnictwo w zakresie badania dojrzałości szkolnej dzieci; niepowodzeń szkolnych , specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu; relacje: doradca – nauczyciel - rodzic).
Poradnictwo w zakresie zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego – zakres i rodzaje pomocy; relacje: doradca – nauczyciel – rodzic.
Poradnictwo w stosunku do dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – instytucjonalne i indywidualne formy pomocy dziecku i rodzinie
Poradnictwo w zakresie rozwoju uzdolnień i talentów – zakres pomocy dziecku i rodzinie
Poradnictwo zawodowe (system przygotowania uczniów do wyboru zawodu i szkoły do niego prowadzącej, rola szkoły, nauczyciela, rodziny, środowiska lokalnego w tym procesie; formy i metody przygotowania uczniów do wyboru szkoły i zawodu, praktyka pomocy w poradnictwie zawodowym).
Wykłady – wykład z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – praca w grupach, burza mózgów, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, pokaz narzędzi, jakimi posługują się doradcy (pedagog, psycholog, doradca zawodowy – wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 100% bdb) bądź w formie ustnej – wybór studenta.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach), ocena prezentacji określonego zagadnienia programowego – praca grupowa, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.). Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie średnia arytmetyczna wszystkich ocen.
Ocena końcowa
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Czerniawska O., Poradnictwo jako wzmacnianie środowiska wychowawczego, Warszawa 1977.
Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 2005.
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004.
Kargulowa A., Jędrzejczak M.(red.), Społeczne i jednostkowe znaczenie poradnictwa, Wrocław 1982.
Kargulowa A. (red.), Poradnictwo w okresie transformacji kulturowej, Wrocław 1995.
Krawczyk L., Kulpa A., Maicka M., Orientacja zawodowa, Warszawa-Łódź 1999.
Kukla D.(red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Wybrane obszary. Warszawa 2009.
Pawłowska R., Poradnictwo pedagogiczne, Warszawa 1986.
Siarkiewicz E. (red.), Niejednoznaczność poradnictwa, Zielona Góra 2004.
Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.
Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006.
+ aktualne akty prawne dot. np. pomocy psychologiczno-pedagogicznej , orzekania i opiniowania przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
Literatura uzupełniająca
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S.Cieśla, Warszawa 2002.
Bednarek S., Jastrzębski J., Kocur M., Jak żyć? 265 sposobów na życie, Warszawa-Wrocław 1999.
Boland H., Podstawy komunikowania w doradztwie, tłum. E.Jaska, Poznań 1995.
Borowicz R., Plany kształceniowe i zawodowe młodzieży oraz ich realizacja, Warszawa 1980.
Czerwińska-Jasiewicz M., Decyzje młodzieży dotyczące własnej przyszłości i uwarunkowania psychospołeczne, Warszawa 1997.
Czarnecki K., Rozwój zawodowy, Warszawa 1985.
S. Gladding S., Poradnictwo zawodowe, Warszawa 1992.
Hajduk B., Hajduk E., O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Zielona Góra 2008.
Hamer H., Demon nietolerancji, Warszawa 1994.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:01)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.