SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kulturowe podstawy edukacji |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPWM-KPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie przez studentów podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy o instytucjach edukacyjnych jako organizacjach, w których odzwierciedla się to, co niesie ich otoczenie, a więc zjawiska i procesy pochodzące z zewnątrz, ale też organizacjach, które stanowią określony zespół wartości, tradycji, dążeń, przekonań, postaw, które są ich istotą i jednocześnie decydują o ich społecznym klimacie, a co za tym idzie – warunkach i relacjach w niej doświadczanych, a więc tym, co jest wewnątrz. procesach i mechanizmach
Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną
Istota kultury edukacji/szkoły
Różnorodność podejść badawczych w poznawaniu kultury edukacji/szkoły
Kultura organizacyjna szkoły/instytucji edukacyjnej
Kultura szkoły/instytucji edukacyjnej – uwarunkowania, wymiary, poziomy
Kulturowe uwarunkowania procesów nauczania – uczenia się
Program ukryty edukacji – rozpoznawanie elementów, analizowanie mechanizmów
Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku
Procesy emancypacji w edukacyjnej codzienności
Pomnażanie/Analizowanie zasobów kultury edukacyjnej – możliwości, bariery
Opis, analiza, interpretacja zdarzeń z życia szkolnej codzienności (w różnych wymiarach)
Dyskusja, warsztat
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)
Indywidualna, pisemna analiza wybranego zdarzenia z życia szkolnej (instytucjonalnej) codzienności
Ocena końcowa jest średnią ocen
1. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006
2. H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010
3. Wszystkie lektury z serii Kultura szkoły, Wyd. Wolters Kluwer
4. Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007
5. Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.
6. Literatura wybrana przez studentkę/studenta
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 11:58)