Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę interwencji kryzysowej, wyposażenie ich w wiedzę oraz umiejętności dotyczące prowadzenia procesów interwencyjnych w sytuacjach problemowych - społecznych. Charakterystyka zajęć obejmuje opis i analizę zaburzeń zachowania klientów w kryzysie. Omawiane będą możliwości i ograniczenia w nawiązywaniu kontaktu, metody diagnozy, formy i rodzaje sytuacji kryzysowych, udział czynników sytuacyjnych, środowiskowych i osobowościowych w genezie występujących sytuacji kryzysowych.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do zagadnienia – pojęcie, definicje, teorie, dynamika.
Geneza i rozwój służb kryzysowych w Europie.
Definiowanie kryzysu i jego cechy: podstawowa klasyczna teoria kryzysu, teorie uzupełniające, typy kryzysów
Poznanie instytucji wspomagających ofiary.
Doświadczenie kryzysu – zgłębienie zjawiska.
Przemoc w rodzinie – rys historyczny.
Ofiara w stanie kryzysu: charakter sfery behawioralnej, emocjonalnej.
Procedury pomagania – charakter interwencyjny w pomaganiu.
Elementy mediacji.
Metody kształcenia
Wykład, studium przypadku, praca w grupach, analiza dokumentów, prezentacja audiowizualna, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładów: test dotyczący zagadnień omawianych podczas wykładów.
Zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie prezentacji na wybrany temat oraz zaprezentowanie jej grupie.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładu).
Literatura podstawowa
Badura, Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice 1999 r.
James R. K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2006
Poraj G., Rostowski J., Zagrożenia życia rodzinnego, Łódź 2003 .
Ames Richard K., Gilliand Burl E. : Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. - Warszawa : PARPA, 2006. - S. 569-618: Przemoc na terenie instytucji
Lipczyński Andrzej : Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. - Warszawa : Difin, 2007. - S. 63-65: Komunikowanie autentyczności
Nasiłowska-Barud Alicja : Choroba jak kryzys psychologiczny // W: Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Budyń. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004. - S. 17-27
Kubacka - Jasiecka D, Interwencja kryzysowa. pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
Sztander W., Rozmowy które pomagają, Warszawa 2011.
Interwencja pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną : kontekst środowiskowy / Katarzyna Segiet ; Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu [W:] Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego / redakcja naukowa Tomasz Sosnowski, Wioleta Danilewicz, Mirosław Sobecki. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; Białystok : Uniwersytet w Białymstoku, 2016. – S. 467-479
Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna : nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Mudyń. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2008, PBW Brzeg, Wyd. 2003)
Dialog motywujący : jak pomóc ludziom w zmianie / William R. Miller, Stephen Rollnick ; tł. Robert Andruszko. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2014. — 607
Literatura uzupełniająca
Każdorazowo podawana przez prowadzącego.
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 22:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.