SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wyzwania współczesnej humanistyki |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-WWH |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami i problemami, z którymi zmaga się współczesna humanistyka zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i empirycznym. , a także przygotowanie uczestnikó kursu do praktycznego rozpoznawania i analizowania zjawisk życia społecznego w dobie ponowoczesności (późnej nowoczesności) .
Brak
Wykłady:
Współczesna humanistyka a procesy jej przemian od poł. XX do pocz. XXI wieku:
Obumieranie nowożytnej europejskiej kultury symbolicznej i narodziny ponowoczesności.
Dwie drogi rozwoju społecznego w ponowoczesności: wspólnotowość i indywidualizm.
Przygodność, niespójność społeczna i moralność w ujęciu Baumana i Rorty'ego.
Globalizacja a regionalizm i lokalność.
Enwironmentalizm (ekologizm) jako światopogląd i ekologia jako ruch społeczny .
Neurobiologia a nauki społeczne na przykładzie procesów percepcyjnych.
Zagadnienia przerabiane na ćwiczeniach są tematycznie komplementarne z tematyką wykładów.
Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny z materiałem fotograficznym. Ćwiczenia: praca z książką, dyskusja - klasyczna metoda problemowa, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie oceny z referatu o chrakterze problemowym (zgodność z tematem, poprawna struktura referatu, język, rzetelność, samodzielność wykonania referatu, odpowiedni dobór literatury przedmiotu) oraz pracy na zajęciach. Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny.
Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.
Z. Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Z. Bauman, Globalizacja i co z niej dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, tł. W. J. Popowski, Warszawa 1996.
M. Marody, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa 2014.
A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 201
A. Giddens, Konsekwencje nowoczesności, przeł. E. Klekot, Kraków 2008.
D. Angutek, Tradycje wytworzone rodzącej się ponowoczesności, Bydgoszcz 2018.
red. H. Ćervinkova, B. D. Gołębniak, Badania w działaniu. Pedagogika i socjologia zaangażowane, Wrocław 2010
D. Angutek,Świadomość, samoświadomość, jaźń a zmysł haptyczny w kontekstach kultury i biologii, "Etnografia" 2018, nr 4.
D. Angutek, Kulturowe wymiary krajobrazu..., Poznań 2013..
J. LeDoux, Mózg emocjonalny, przeł. A. Jankowski, Poznań 2000.
Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa, Warszawa 2017.
Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, ISP, Warszawa 2000
A. Pałubicka, Humanistyka i ponowoczesność 2018 (maszynopis).
J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
T. Eagleton, Koniec teorii, przeł. B. Kuźniarz, Warszawa 2012.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 10:13)