Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami badań jakościowych, jakie można wykorzystać w projektowaniu działań z zakresu User Experience.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Specyfika jakościowych badań empirycznych dla potrzeb IT.
Rola badań jakościowych w poszczególnych etapach procesu projektowego (wstępne badanie potrzeb; badania ewaluacyjne; testy z użytkownikami).
Przegląd najważniejszych metod i metodyk badań jakościowych UX.
Dobór próby i rekrutacja uczestników.
Wywiady pogłębione.
Badania fokusowe.
Badania etnograficzne: obserwacje uczestniczące i wywiad kontekstowy.
Analiza heurystyczna.
Analiza jakościowa.
Opracowywanie wyników badań.
Metody kształcenia
Praca warsztatowa, praca w grupie, dyskusje, prezentacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Praca grupowa i indywidualna polegająca na przygotowaniu projektów badań jakościowych z zakresu UX ; ocena końcowa to ocena z przygotowanych
i zrealizowanych projektów badań.
Literatura podstawowa
Babbie, E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005; rozdz. 10, 11, 12, 18, 19.
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., Metody badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Hammersley, M., P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wyd. Zysk & S-ka, Poznań 2000.
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.
Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.
Miles M. B, Huberman A. M., Analiza danych jakościowych,Trans Humana, Białystok 2000.
Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
Nunnally B., Farkas D., Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów, Helion S.A., Gliwice 2018.
Rogoś-Turek B., Mościchowska I., Badania jako podstawa projektowania User Experience, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2020.
Silverman, D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
Silverman, D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Goffman, E., Analiza ramowa. Esej z organizacji doswiadczenia. „NOMOS”, Kraków 2010.
Kuniavsky M., Goodman E., Moed A.– „Observing the User Experience: A Practitioner’s Guide to User Research”, Elsevier, 2012.
Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, PWN, Warszawa 2001.
Plano Clark, V. L., Creswell, J. W., The Mixed Methods Reader, SAGE Publication, Los Angeles, 2008; rozdz. 1, 7, 9.
Sudoł S. (red.), Marketingowe testowanie produktów, PWE, Warszawa 2000.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 21:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.