SylabUZ

Generate PDF for this page

System approach in working with a family - course description

General information
Course name System approach in working with a family
Course ID 14.4-WP-PSChM-PSPR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 5
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego na gruncie nauk społecznych, wyłożenie zasad pracy systemowej z rodziną , poznanie technik wpływu systemowego, prezentacja sposobu analizy procesów zachodzących w rodzinie w kategoriach systemowych.

Prerequisites

Zaliczenie z przedmiotów: psychologia rodziny oraz psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia.

Scope

Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson, M.Mead, R.Laing, P.Watzlawik).

Podstawowe terminy-systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza, entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.

Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin – W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Ohlson.

Systemowa terapia rodziny i jej odmiany (szkoły: H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).

Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.

Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego w pracy z rodziną. 

Analiza przypadków.

Teaching methods

Wykład tradycyjny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, ćwiczenia w parach, opis przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składają się: pozytywna ocena z kolokwium (50%), ocena z aktywności na zajęciach (50%).

Wykład - ocena z egzaminu w formie pisemnej (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest przekroczenie progu 50% poprawnych odpowiedzi) .

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  1. Deissler K., Terapia systemowa jako dialog, Kraków 1998.
  2. Górniak L., Józefik B, (red.), Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin: od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków 2003.

  3. Ludewig K., Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.

  4. Namysłowska I., Terapia rodzin, Warszawa 1997.

  5.  Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela: terapia rodzin bez tajemnic, Kraków 2006.

  6. Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym, Rzeszów 1984.

  7. Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2000.

  8. Satir V. , Terapia rodzin, Gdańsk 2000.

Further reading

  1. Deissler K., Terapia systemowa jako dialog: odkrywanie samego siebie?, Kraków 1998.
  2. Von Bertallanfy L.,Ogólna teoria systemów, Warszawa 1984.

i inna podana przez prowadzącego. 

Notes

Brak.


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 16:22)