SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PSChM-Soc |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z różnorodnymi pojęciami dotyczącymi świata społecznego. Zwrócenie uwagi na powiązania kontekstu społecznego z praktykami uczestniczących w życiu społecznym jednostek.
brak
Wykład:
Ćwiczenia:
WYKŁAD: Wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna, fragmenty filmów, analiza studiów przypadku, quizy, elementy dyskusji, formy aktywizujące uczestników wykładu.
ĆWICZENIA: Dyskusja moderowana, praca z tekstem, praca grupowa, dyskusja - praca przy wykorzystaniu metod pracy warsztatowej. Jedne zajęcia przy wykorzystaniu edukacji w ruchu - odwiedzenie wybranej instytucji/organizacji na terenie Zielonej Góry - wizyta studyjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunek zaliczenia ćwiczeń to napisanie przynajmniej dwóch, krótkich prac pisemnych oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Prace pisemne dotyczą materiału omawianego na zajęciach i powstają w oparciu o zaproponowany materiał filmowy oraz materiały dotyczące tematu.
Tematy zaproponowanych prac odzwierciedlają potrzebę odwołania się do treści uwzględnionych w tematyce ćwiczeń. Praca pisemna powinna: być interpretacją danego zjawiska lub danego problemu, zawierać refleksyjny sposób podejścia do tematu.
Aktywność na zajęciach wyrażająca się w dyskusji na tematy poszczególnych zajęć jest także uwzględniania w ocenie z ćwiczeń.
Test egzaminacyjny. Warunkiem przystąpienia do testu egzaminacyjnego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Test składa się z ośmiu pytań zamkniętych, wielokrotnego wyboru i dwóch pytań otwartych. Pytania obejmują problematykę omawianą na wykładach i na ćwiczeniach. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie z testu co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia, tj. min.7 punktów. Student, który uzyska 7 punktów otrzymuje ocenę dostateczną; 8-9 punktów otrzymuje ocenę dostateczną z plusem; 11-10 punktów otrzymuje ocenę dobrą; 12-13 punktów otrzymuje ocenę dobrą z plusem, 14 punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń.
Szacka B., Wstęp do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.
Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009
Sztompka P., Boguń-Borowska M., (red.) Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
Aronson E., Człowiek, istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Graffiti BC Toruń 1998.
Tyszka Z., Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
Bauman, Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1996.
Nowak S., Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965.
Rosling H., Factfulness. Dlaczego swiat jest lepszy niż myśłim, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Poznań 2018.
Zajęcia zostaną poprowadzone w oparciu o dodatkowy materiał uzupełniający, którym będą 3 filmy dokumentalne i 1 film fabularny zalecone studentom do obejrzenia.
Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 17:16)