SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Siedem ścieżek integracji psychoterapii |
Kod przedmiotu | 14.4--CiDFP-SSIP-S21 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki psychoterapii integracyjnej, szczegółowo opisanej w pracy J. Mellibrudy pt. Siedem ścieżek integracji psychoterapii (Warszawa 2011). Uwaga będzie skupiona na idei eksploracji śladów rozmaitych form doświadczeń raniących z przeszłości w celu stopniowego ich oswajania oraz osłabiania ich wpływu na obecne życie emocjonalne jednostki.
Zajęcia będą ukierunkowane na rozwijanie refleksji nad wizją człowieka jako istoty dysponującej energią zdolną w określonym stopniu kontrolować bieg swego życia. Jest to możliwe na drodze wyzwolenia się spod obezwładniającego wpływu śladów trudnych doświadczeń z przeszłości, stwarzającego podstawy pod w pełni świadome życie w teraźniejszości.
brak
• Potrzeba integracji w psychoterapii.
• Dysfunkcjonalne schematy a problemy osobiste.
• Analiza sposobu życia pacjenta.
• Praca na siedmiu ścieżkach integracji psychoterapii według J. Mellibrudy:
1. rozwijanie relacji terapeutycznej (ścieżka pierwsza),
2. eksploracja wydarzeń i doświadczeń osobistych (ścieżka druga),
3. modyfikacje poznawcze i behawioralne (ścieżka trzecia),
4. inspirowanie oraz wspieranie aktywności i wyborów pacjenta (ścieżka czwarta),
5. dramatyzacje wyobrażeniowe i ekspresyjne (ścieżka piąta),
6. rozwijanie rozumienia siebie – wgląd i samoobserwacja (ścieżka szósta),
7. rekonstrukcja narracji osobistych (ścieżka siódma).
• Fazy i zadania psychoterapii integracyjnej.
dyskusja, burza mózgów, metoda przypadków, film
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Mellibruda J., Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie, Warszawa 2011.
2. Mellibruda J., Praktyka psychoterapii, Warszawa 2018.
3. Sterna W., Sterna A., Psychoterapia a farmakoterapia – czy można je łączyć?, „Psychiatria” 2016, nr 2.
4. Stricker G., Integracja psychoterapii, tłum. M. Połeć-Szalonek, Warszawa 2017.
5. Studia przypadków psychoterapii. Integracyjne przykłady pracy wybitnych psychoterapeutów, (red.) G. Stricker, J. Gold, tłum. K. Wieczorek, Warszawa 2010.
1. Czardybon B., Znaczenie indywidualizacji pracy z pacjentem z podwójną diagnozą – przykład realizowanej praktyki, „Świat Problemów” 2020, maj.
2. Czardybon B., Związek między osobowością borderline a współuzależnieniem w świetle problemu traumy przywiązaniowej, „Świat Problemów” 2020, październik.
3. Geller S. M., Greenberg L. S., Obecność i zaangażowanie. Poszukiwanie efektywnej psychoterapii, tłum. J. Kolczyńska, Warszawa 2017.
4. Krupa G., Psychoterapia humanistyczno-egzystencjalna w świetle filozofii spotkania, [w:] Etyka pracy socjalnej w filozofii spotkania i dialogu, (red.) M. Duda i in., Kraków 2017.
5. Mellibruda J., Poszukiwanie samego siebie, Warszawa 1977.
6. Mellibruda J., Pułapka nie wybaczonej krzywdy, Warszawa 1995.
7. Mellibruda J., Rany i blizny psychiczne. O radzeniu sobie z bolesnymi śladami traum i skrzywdzenia, Warszawa 2015.
8. Millon Th. i in., Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie, tłum. zb., Warszawa 2005.
9. Sobolewska-Mellibruda Z., Psychoterapia dorosłych dzieci alkoholików. Strategie, procedury i opisy przypadków pracy psychoterapeutycznej, Warszawa 2011.
10. Sterna W., Porzucenie czy zakończenie leczenia?, „Psychiatria” 2016, nr 2.
11. Sterna W., Murawiec S., Współpraca psychiatry i psychoterapeuty – zagadnienia praktyczne, „Psychoterapia” 2019, nr 3.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 20:55)