SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Siedem ścieżek integracji psychoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Siedem ścieżek integracji psychoterapii
Kod przedmiotu 14.4--CiDFP-SSIP-S21
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching i doradztwo filozoficzne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Barbara Czardybon
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki psychoterapii integracyjnej, szczegółowo opisanej w pracy J. Mellibrudy pt. Siedem ścieżek integracji psychoterapii (Warszawa 2011). Uwaga będzie skupiona na idei eksploracji śladów rozmaitych form doświadczeń raniących z przeszłości w celu stopniowego ich oswajania oraz osłabiania ich wpływu na obecne życie emocjonalne jednostki.

 

Zajęcia będą ukierunkowane na rozwijanie refleksji nad wizją człowieka jako istoty dysponującej energią zdolną w określonym stopniu kontrolować bieg swego życia. Jest to możliwe na drodze wyzwolenia się spod obezwładniającego wpływu śladów trudnych doświadczeń z przeszłości, stwarzającego podstawy pod w pełni świadome życie w teraźniejszości.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

•  Potrzeba integracji w psychoterapii.

•  Dysfunkcjonalne schematy a problemy osobiste.

•  Analiza sposobu życia pacjenta.

•  Praca na siedmiu ścieżkach integracji psychoterapii według J. Mellibrudy:

            1. rozwijanie relacji terapeutycznej (ścieżka pierwsza),

            2.  eksploracja wydarzeń i doświadczeń osobistych (ścieżka druga),

            3. modyfikacje poznawcze i behawioralne (ścieżka trzecia),

            4. inspirowanie oraz wspieranie aktywności i wyborów pacjenta (ścieżka czwarta),

            5. dramatyzacje wyobrażeniowe i ekspresyjne (ścieżka piąta),

            6. rozwijanie rozumienia siebie – wgląd i samoobserwacja (ścieżka szósta),

            7. rekonstrukcja narracji osobistych (ścieżka siódma).

•  Fazy i zadania psychoterapii integracyjnej.

Metody kształcenia

dyskusja, burza mózgów, metoda przypadków, film

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1.      Mellibruda J., Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie, Warszawa 2011.

2.      Mellibruda J., Praktyka psychoterapii, Warszawa 2018.

3.      Sterna W., Sterna A., Psychoterapia a farmakoterapia – czy można je łączyć?, „Psychiatria” 2016, nr 2.

4.      Stricker G., Integracja psychoterapii, tłum. M. Połeć-Szalonek, Warszawa 2017.

5.      Studia przypadków psychoterapii. Integracyjne przykłady pracy wybitnych psychoterapeutów, (red.) G. Stricker, J. Gold, tłum. K. Wieczorek, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

1.      Czardybon B., Znaczenie indywidualizacji pracy z pacjentem z podwójną diagnozą – przykład realizowanej praktyki, „Świat Problemów” 2020, maj.

2.      Czardybon B., Związek między osobowością borderline a współuzależnieniem w świetle problemu traumy przywiązaniowej, „Świat Problemów” 2020, październik.

3.      Geller S. M., Greenberg L. S., Obecność i zaangażowanie. Poszukiwanie efektywnej psychoterapii, tłum. J. Kolczyńska, Warszawa 2017.

4.      Krupa G., Psychoterapia humanistyczno-egzystencjalna w świetle filozofii spotkania, [w:] Etyka pracy socjalnej w filozofii spotkania i dialogu, (red.) M. Duda i in., Kraków 2017.

5.      Mellibruda J., Poszukiwanie samego siebie, Warszawa 1977.

6.      Mellibruda J., Pułapka nie wybaczonej krzywdy, Warszawa 1995.

7.      Mellibruda J., Rany i blizny psychiczne. O radzeniu sobie z bolesnymi śladami traum i skrzywdzenia, Warszawa 2015.

8.      Millon Th. i in., Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie, tłum. zb., Warszawa 2005.

9.      Sobolewska-Mellibruda Z., Psychoterapia dorosłych dzieci alkoholików. Strategie, procedury i opisy przypadków pracy psychoterapeutycznej, Warszawa 2011.

10.   Sterna W., Porzucenie czy zakończenie leczenia?, „Psychiatria” 2016, nr 2.

11.   Sterna W., Murawiec S., Współpraca psychiatry i psychoterapeuty – zagadnienia praktyczne, „Psychoterapia” 2019, nr 3.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 20:55)