SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Sytuacja i wspomaganie rodzin osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Sytuacja i wspomaganie rodzin osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA- SWRA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Egzamin

Cel przedmiotu

Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poznanie metod diagnostycznych oraz metod i form pracy z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Opanowanie umiejętności pracy z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (formy indywidualne i grupowe). Uwrażliwienie  studentów na złożoność sytuacji rodziców wychowujących dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu spektrum zaburzeń autystycznych.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Sytuacja rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. 2) Przemiany w rodzinie, problemy i trudności, zmiana ról, kryzysy rodziny. 3) Etapy przystosowania do niepełnosprawności dziecka. 4) Wspmaganie rodziny dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5) Współpraca z rodzicem dziecka autystycznego w placówce oświatowej. 6) Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wpierania rodziny z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Ćwiczenia 

1) Rodzina jako system. Podstawowe założenia teorii systemowych 2) Rodzina z dzieckiem z ASD jako system w kryzysie 3) Wybrane interwencje terapeutyczne w pracy z rodzicem osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 4) Metody diagnozowania sytuacji rodziców osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5) Indywidualne i grupowe metody pracy pedagoga z rodzicami dziecka z zaburzenianmi ze spektrum autyzmu. 6) Opracowanie projektu scenariusza spotkania z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dziecka zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, socjodrama. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Zaliczenie wykładów: egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen  w przypadku egzaminu pisemnego: 3.0 (60%); 4.0 (75%); 5.0 (90%)

Zaliczenie z ćwiczeń: projekt - przygotowanie scenariusza spotkania z rodzicami i jego prezentacja, aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa:  średnia ocen z ćwiczeń i wykładu. 

Literatura podstawowa

  1. Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, red. T Gałkowski, Warszawa 1995.
  2. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  3. Pisula E., Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa 2012.
  4. Randall P., Parker J., Autyzm: jak pomóc rodzinie, Sopot 2010.
  5. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. Barabaro,  Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Autyzm na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2010.
  2. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów?, Warszawa 2007.
  3. Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym, red. A. Rudzińska-Rogoża, J. Lipińska-Lokś, Zielona Góra 2010.
  4. Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1998.
  5. Sekułowicz M., Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością, Wrocław 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:19)