SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Sytuacja i wspomaganie rodzin osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA- SWRA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poznanie metod diagnostycznych oraz metod i form pracy z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Opanowanie umiejętności pracy z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (formy indywidualne i grupowe). Uwrażliwienie studentów na złożoność sytuacji rodziców wychowujących dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Podstawowa wiedza z zakresu spektrum zaburzeń autystycznych.
Wykłady
1) Sytuacja rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. 2) Przemiany w rodzinie, problemy i trudności, zmiana ról, kryzysy rodziny. 3) Etapy przystosowania do niepełnosprawności dziecka. 4) Wspmaganie rodziny dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5) Współpraca z rodzicem dziecka autystycznego w placówce oświatowej. 6) Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wpierania rodziny z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Ćwiczenia
1) Rodzina jako system. Podstawowe założenia teorii systemowych 2) Rodzina z dzieckiem z ASD jako system w kryzysie 3) Wybrane interwencje terapeutyczne w pracy z rodzicem osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 4) Metody diagnozowania sytuacji rodziców osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5) Indywidualne i grupowe metody pracy pedagoga z rodzicami dziecka z zaburzenianmi ze spektrum autyzmu. 6) Opracowanie projektu scenariusza spotkania z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dziecka zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, socjodrama.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: 3.0 (60%); 4.0 (75%); 5.0 (90%)
Zaliczenie z ćwiczeń: projekt - przygotowanie scenariusza spotkania z rodzicami i jego prezentacja, aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa: średnia ocen z ćwiczeń i wykładu.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:19)