Celem przedmiotu jestpoznanie i zrozumienie elementów procesu nauczania – uczenia się wraz z czynnikami, które go wywołują, warunkami, w jakich przebiega oraz rezultatami do jakich prowadzi, czynności nauczyciela i uczniów składających się na proces nauczania – uczenia się, zrozumienie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesów kształcenia.
Wymagania wstępne
zaliczenie przedmiotów specjalizacyjnych w semestrach II i III
Zakres tematyczny
przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki; relacja dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych; główne systemy dydaktyczne, zasady dydaktyki;
współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje;
metody nauczania, treści nauczania i organizacja procesu kształcenia oraz pracy uczniów; środki dydaktyczne;
lekcja jako jednostka dydaktyczna, budowa i modele lekcji, sztuka prowadzenia lekcji, style i techniki pracy z uczniami;
klasa szkolna jako środowisko edukacyjne; style kierowania klasą; interakcje w klasie; problem ładu i dyscypliny; procesy społeczne w klasie, integracja klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, odkrywanie oraz rozwijanie predyspozycji i uzdolnień, przygotowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych;
sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące, wewnątrzszkolny system oceniania,
rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych;
ewaluacja pracy nauczyciela i jakości pracy szkoły, autonomia dydaktyczna nauczyciela;
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.