SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Film w kontekście społeczno-kulturowym |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FGP-FILM |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Kinematografia niemiecka jest poniekąd tak stara jak historia kina. W latach 20. minionego wieku, gdy na Zachodnim Wybrzeżu USA powstawało Hollywood, niemiecki film święcił swoje pierwsze międzynarodowe triumfy (F. Lang), stając się poniekąd synonimem kina. Po II wojnie światowej jego rozwój poszedł w różnych kierunkach, wymienić można trzy: 1) kierunek kiczu i trywialności (tzw. Heimatfilm), 2) kierunek kina zaangażowanego (Herzog etc.), oraz 3) kierunek, ostatni z nowego millenium, nieprzepełnionych treścią komedii a’la Till Schweiger. Celem zajęć jest naświetlenie wszystkich rodzajów czy też subgatunków niemieckiego kina, przede wszystkim jego odmiany społecznej, by pokazać, jak bardzo porusza ona aktualne zagadnienia polityczne czy socjalne, na ile wykorzystuje przy tym technikę/mechanikę produkcyjną znaną z amerykańskich blockbuster, oraz – niemniej ważne – jak odnosi się do niemieckiej przeszłości (Trzecia Rzesza).
brak
Zakres tematyczny obejmuje: 1) kino niemieckie okresu międzywojennego, 2) kino reżimowo-propagandowe Trzeciej Rzeszy, 3) odrodzenie kina niemieckiego po II wojnie światowej, 4) tzw. Heimatfilm, 5) "kino antyojcowskie" lat 70., 6) amerykanizacja kina niemieckiego wraz z jego mainstreamową popularyzacją (od lat 90.). Oprócz tego przedstawione zostaną elementy związane z tzw. Fernsehfilm, czyli filmu wyprodukowanego i emitowanego w telewizji, oraz fenomen "serializacji" (np. Tatort).
wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, praca z filmem, analiza fragmentów filmowych, kontekstualizacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywność na zajęciach, zaliczenie cząstkowych prac kontrolnych (pisemnych, ustnych), kolokwium zaliczeniowe z wiedzy o niemieckiej kinematografii
Brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 17-04-2021 14:35)