SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IC - Elementy terapii poznawczej opartej na uważności - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IC - Elementy terapii poznawczej opartej na uważności
Kod przedmiotu 14.4--PSChM-SMETPonU1C-S21
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Paluszak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawami terapii poznawczej opartej na uważności: podstawy teoretyczne, mechanizmy zmiany, techniki oddziaływań.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Opis metody i podstawowych technik MBCT. (skanowanie ciała, medytacja z dźwiękiem, medytacja w pozycji siedzącej, uważny ruch, technika kategoryzowania, radzenie sobie z trudnościami, trenowanie odróżniania myśli od faktów i faktów od interpretacji, trening kontaktu z ciałem, trening rozpoznawania uczuć) Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z uczuciami, rozwijania zdolności samoregulacji emocji i uwagi, autorefleksji, rozpoznawania myśli, przekonań o niepożądanych konsekwencjach, redukcji stresu. Rozwijanie orientacji na doświadczenia, szczególnej postawy wobec własnych przeżyć nacechowanej ciekawością, akceptacją i otwartością. Możliwości wykorzystania terapii poznawczej opartej na uważności w psychoterapii, edukacji i wychowaniu.

Metody kształcenia

Praktyka uważności, wykład, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie: kolokwium, prezentacji przypadku, aktywności w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

Segal Z. V., Williams J., M. G., Teasdale J. D. (2017) Terapia Poznawcza Depresji  Oparta Na Uważności (Profilaktyka Nawrotów) Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Williams M., Teasdale J., Zindel S., (2018) Praktyka uważności. Ośmiotygodniowy  program ćwiczeń pozwalający uwolnić się od depresji i napięcia emocjonalnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Padesky C.A., Greenberged D. (2004) Umysł ponad nastrojem – poradnik terapeuty. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Literatura uzupełniająca

Kabat-Zinn J., (2021) Życie Piękna Katastrofa. Wydawnictwo Czarna Owca;

Kabat-Zinn J. (2020) Gdziekolwiek Jesteś, Bądź. Wydawnictwo Czarna Owca

Padesky C.A., Greenberged D. (2005) Umysł Ponad Nastrojem – Zmień Nastrój Poprzez Zmianę Sposoby Myślenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 18:28)