SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Arteterapia w animacji kultury |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-AAK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Uposażenie studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy arteterapeutycznej w kontekście animacji kultury.
Student posiada ogólną wiedzę o rzeczywistości społecznej oraz podstawową sprawność psychoruchową.
Teoretyczne podstawy arteterapii w kontekście animacji kultury. Terapeutyczne oddziaływanie różnych dziedzin sztuki (choreoterapia, drama, socjodrama, plastykoterapia, biblioterapia, muzykoterapia, filmoterapia). Znaczenie oddziaływanie przez sztukę w procesie kształtowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego jednostki. Funkcje arteterapii (rekreacyjna, edukacyjna, korekcyjna, diagnostyczna, ekspresyjna). Stan wiedzy pedagogiczno-psychologicznej na temat terapeutycznego oddziaływania sztuki. Twórczość amatorska, a zdrowie i równowaga psychiczna. Budowanie samoakceptacji w procesie twórczego poszukiwania i tworzenia. Arteterapia w Polsce i na świecie.
Dyskusja, indywidualna prezentacja przedmiotowej problematyki, burza mózgów, warsztatowe działania arteterapeutyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (50%). Opanowanie w podstawowym stopniu prezentowanych metod pracy (25%) oraz samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie warsztatu z wybranego obszaru tematycznego zajęć (25%).
Ocena ostateczna – ocena ostateczna jest oceną z laboratorium.
Laboratoria mają charakter warsztatowy i nieobecności zaliczane są indywidualnie podczas konsultacji z realizującym przedmiot.
Głowacka E, Artediagnoza : psychologiczna specyfika twórczości plastycznej dzieci neurotycznych, Kraków 2006
Maciejewska T., Samulczyk T., Dziecko-Nauczyciel-Arteterapia, [w:] Dziecko/Uczeń. Edukacja artystyczna. Terapia, (red.) Kataryńczuk-Mania L., Zielona Góra 2016.
Kwiatkowska E. G., Arteterapia, Lublin 1991.
Gilroy A., Arteterapia : badania i praktyka, Łódź 2009.
Siemież M., Siemież T. (red.), Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, Wrocław 2008.
Karolak W., Kaczorowska B. (red.), Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź 2008.
Konieczna E., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków : Impuls, 2004.
Koziełło D., Taniec i psychoterapia, Poznań 2002.
Laban R., The Mastery of Movement, Plymouth 1992.
Zmodyfikowane przez dr Marek Zadłużny (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 10:25)