SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-DFCN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • wyposażenie w wiedzę i umiejętności niezbędnych do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania osoby przewlekle chorej oraz osoby z niepełnosprawnością ruchową.

Prerequisites

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu procesów rozwojowych człowieka, funkcjonowania osób przewlekle chorych i/lub z niepełnosprawnością ruchową oraz podstaw diagnozy psychopedagogicznej zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".

Scope

Tematyka wykładów:

  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy).
  • Rodzaje i zasady diagnozy w pedagogice specjalnej.
  • Etapy diagnozy w pedagogice specjalnej.
  • Charakterystyka procesu diagnostycznego osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. 
  • Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej.
  • Diagnoza funkcjonalna osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową, z uwzględnieniem typu niepełnosprawności oraz specyfiki schorzenia.

Tematyka ćwiczeń:

  • Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) – podstawy prawne.
  • WOPFU przewlekle chorych oraz/lub z niepełnosprawnością ruchową.
  • Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową.
  • Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową.
  • Konstrukcja arkusza oceny poziomu funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową w wybranym obszarze i z wybranym typem niepełnosprawności.

Teaching methods

  • wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, metoda projektów prezentacja opracowanej problematyki.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1. Bidzan M., Bieleninik Ł., Szulman-Wardal A. (red.), Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym, Gdańsk 2015.
  2. Łosiowski Z., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zagadnienia neurorozwojowe, Warszawa 1997.
  3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

Further reading

  1. Harlen W., Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
  2. Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A., Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.
  3. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
  4. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 20-04-2022 14:17)