wyposażenie w wiedzę i umiejętności niezbędnych do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania osoby przewlekle chorej oraz osoby z niepełnosprawnością ruchową.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu procesów rozwojowych człowieka, funkcjonowania osób przewlekle chorych i/lub z niepełnosprawnością ruchową oraz podstaw diagnozy psychopedagogicznej zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy).
Rodzaje i zasady diagnozy w pedagogice specjalnej.
Etapy diagnozy w pedagogice specjalnej.
Charakterystyka procesu diagnostycznego osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową.
Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej.
Diagnoza funkcjonalna osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową, z uwzględnieniem typu niepełnosprawności oraz specyfiki schorzenia.
Tematyka ćwiczeń:
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) – podstawy prawne.
WOPFU przewlekle chorych oraz/lub z niepełnosprawnością ruchową.
Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową.
Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową.
Konstrukcja arkusza oceny poziomu funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową w wybranym obszarze i z wybranym typem niepełnosprawności.
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, metoda projektów prezentacja opracowanej problematyki.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Bidzan M., Bieleninik Ł., Szulman-Wardal A. (red.), Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym, Gdańsk 2015.
Łosiowski Z., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zagadnienia neurorozwojowe, Warszawa 1997.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca
Harlen W., Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A., Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.
Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
Obowiązujące akty prawa oświatowego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 14:17)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.