SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologists working with gifted students - course description

General information
Course name Psychologists working with gifted students
Course ID 14.4-WP-PSChM-PPzUSZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

-poznanie specyfiki potrzeb uczniów szczególnie zdolnych oraz diagnozowania ich możliwości i problemów

- poznanie  możliwości  wspierania rozwoju uczniów szczególnie zdolnych

Prerequisites

Wiedza o procesach rozwoju człowieka i różnicach indywidualnych w rozwoju.

Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Psychologia procesów poznawczych, Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia różnic indywidualnych.

Scope

Wykłady:

1. Charakterystyka zdolnego ucznia w kontekście różnic indywidualnych. Źródła trudności adaptacyjnych uczniów szczególnie zdolnych.

2. Asynchronia w przebiegu rozwoju dzieci zdolnych.

3. Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych, mylne diagnozy dzieci zdolnych.

4. Zjawisko podwójnej nietypowości i konieczność stawiania podwójnej diagnozy.

5. Możliwości wspierania rozwoju dzieci zdolnych. 

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z pracy pisemnej. Temat pracy ustala prowadzący zajęcia. Wymagania dotyczące pracy: powinna uwzględniać treści tematyczne omawiane na wykładach i zawarte w polecanej literaturze, obejmować zarówno znajomość znajomość wiedzę z zakresu specyfiki potrzeb rozwojowych uczniów zdolnych, jak i proponowane formy wspierania ich rozwoju.

Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.

Recommended reading

·       1.   Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.

·        2.  Limont W., Cieslikowska J.,  Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców  , Warszawa: 2012.

·         3. Mróz A. , Co to znaczy być zdolnym dzieckiem. Charakterystyka potencjału rozwojowego dzieci zdolnych. W; Psychologia wieku rozwojowego. Norma-nietypowość-patologia, pod red. E. Łodygowskiej i E.Pieńkowskiej. Szczecin 2017.

·        

Further reading

1. Daniels S., Piechowski M.M. (red.) (2009) , Living with intensity.  Understanding the sensitivity, excitability, and emotional development of gifted children, adolescents and adults.  Great Potential Pr., Inc.

2. Mróz A., Zderzenie różnych światów: dzieci z wyjątkowo wysokim potencjałem rozwojowym w relacjach z otoczeniem społecznym, [w:] "Rocznik Lubuski", 2010, t.36, cz.1

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 15:47)