SylabUZ
Course name | Psychologists working with gifted students |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PPzUSZ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest:
-poznanie specyfiki potrzeb uczniów szczególnie zdolnych oraz diagnozowania ich możliwości i problemów
- poznanie możliwości wspierania rozwoju uczniów szczególnie zdolnych
Wiedza o procesach rozwoju człowieka i różnicach indywidualnych w rozwoju.
Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Psychologia procesów poznawczych, Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia różnic indywidualnych.
Wykłady:
1. Charakterystyka zdolnego ucznia w kontekście różnic indywidualnych. Źródła trudności adaptacyjnych uczniów szczególnie zdolnych.
2. Asynchronia w przebiegu rozwoju dzieci zdolnych.
3. Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych, mylne diagnozy dzieci zdolnych.
4. Zjawisko podwójnej nietypowości i konieczność stawiania podwójnej diagnozy.
5. Możliwości wspierania rozwoju dzieci zdolnych.
Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z pracy pisemnej. Temat pracy ustala prowadzący zajęcia. Wymagania dotyczące pracy: powinna uwzględniać treści tematyczne omawiane na wykładach i zawarte w polecanej literaturze, obejmować zarówno znajomość znajomość wiedzę z zakresu specyfiki potrzeb rozwojowych uczniów zdolnych, jak i proponowane formy wspierania ich rozwoju.
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
· 1. Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.
· 2. Limont W., Cieslikowska J., Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców , Warszawa: 2012.
· 3. Mróz A. , Co to znaczy być zdolnym dzieckiem. Charakterystyka potencjału rozwojowego dzieci zdolnych. W; Psychologia wieku rozwojowego. Norma-nietypowość-patologia, pod red. E. Łodygowskiej i E.Pieńkowskiej. Szczecin 2017.
·
1. Daniels S., Piechowski M.M. (red.) (2009) , Living with intensity. Understanding the sensitivity, excitability, and emotional development of gifted children, adolescents and adults. Great Potential Pr., Inc.
2. Mróz A., Zderzenie różnych światów: dzieci z wyjątkowo wysokim potencjałem rozwojowym w relacjach z otoczeniem społecznym, [w:] "Rocznik Lubuski", 2010, t.36, cz.1
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 15:47)