SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca psychologa z uczniem szczególnie zdolnym |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPzUSZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
-poznanie specyfiki potrzeb uczniów szczególnie zdolnych oraz diagnozowania ich możliwości i problemów
- poznanie możliwości wspierania rozwoju uczniów szczególnie zdolnych
Wiedza o procesach rozwoju człowieka i różnicach indywidualnych w rozwoju.
Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Psychologia procesów poznawczych, Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia różnic indywidualnych.
Wykłady:
1. Charakterystyka zdolnego ucznia w kontekście różnic indywidualnych. Źródła trudności adaptacyjnych uczniów szczególnie zdolnych.
2. Asynchronia w przebiegu rozwoju dzieci zdolnych.
3. Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych, mylne diagnozy dzieci zdolnych.
4. Zjawisko podwójnej nietypowości i konieczność stawiania podwójnej diagnozy.
5. Możliwości wspierania rozwoju dzieci zdolnych.
Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z pracy pisemnej. Temat pracy ustala prowadzący zajęcia. Wymagania dotyczące pracy: powinna uwzględniać treści tematyczne omawiane na wykładach i zawarte w polecanej literaturze, obejmować zarówno znajomość znajomość wiedzę z zakresu specyfiki potrzeb rozwojowych uczniów zdolnych, jak i proponowane formy wspierania ich rozwoju.
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
· 1. Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.
· 2. Limont W., Cieslikowska J., Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców , Warszawa: 2012.
· 3. Mróz A. , Co to znaczy być zdolnym dzieckiem. Charakterystyka potencjału rozwojowego dzieci zdolnych. W; Psychologia wieku rozwojowego. Norma-nietypowość-patologia, pod red. E. Łodygowskiej i E.Pieńkowskiej. Szczecin 2017.
·
1. Daniels S., Piechowski M.M. (red.) (2009) , Living with intensity. Understanding the sensitivity, excitability, and emotional development of gifted children, adolescents and adults. Great Potential Pr., Inc.
2. Mróz A., Zderzenie różnych światów: dzieci z wyjątkowo wysokim potencjałem rozwojowym w relacjach z otoczeniem społecznym, [w:] "Rocznik Lubuski", 2010, t.36, cz.1
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:47)