SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Recepcja i oddziaływanie tekstów kultury |
Kod przedmiotu | 09.2--FiPlP-RiOTK- 20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zasadniczym celem zajęć jest ukazanie wybranych problemów recepcji i oddziaływania tekstów kultury z punktu widzenia różnych dziedzin wiedzy, w szczególności zaś: a/ logiki i metodologii nauk (budowa logiczna i wartość poznawcza interpretacji humanistycznej),b/ literaturoznawstwa/ filmoznawstwa/teatrologii („język” poszczególnych dzieł sztuki i sposoby jego oddziaływania), c/ kulturoznawstwa (kulturowe uwarunkowania odbiorczego uczestnictwa w praktyce artystycznej), d/ socjologii (zagadnienia tzw. socjologii odbioru) oraz e/ psychologii (psychologiczne mechanizmy recepcji i oddziaływania utworów artystycznych). Zjawiska recepcji wytworów artystycznych próbuje się rozpatrywać zarówno na płaszczyźnie synchronicznej, jak też na płaszczyźnie diachronicznej (problemy historycznej zmienności sposobu odbioru dzieł sztuki).
Dysponuje wiedzą literaturoznawczą określoną w Podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Dyskusja, pokaz, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium końcowego.
Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015.
Faulstich W., Grundkurs Filmanalyse, München 2008.
Godzic W., Film I psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991.
Jazownik L., Wyzwolić mc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego, Zielona Góra 2003.
Kmita J., Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej (rozdz. I), Warszawa 1971.
Kowalik S., Siedem wykładów z psychologii sztuki, Poznań 2020.
Przybysz P., O naturze emocji towarzyszących odbiorowi sztuki. Dynamiczne i sytuacyjne podejście do emocji estetycznych, '”Estetyka i Krytyka” 2017, nr 3, s. 41-58.
Rusinek M., Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk 2012.
Smuszkiewicz A, Retoryka współczesnej polskiej powieści historycznej dla dzieci i młodzieży, Poznań 1987.
Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, cz. III, przekł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011, s.159-235..
Zimnica-Kuzioła E., Widz teatralny - typologia odbiorców sztuki scenicznej i ich dyskursów, „Acta UniversitatisLodziensis. Folia Sociologica” 2001 nr 29, s. 165-188.
Adamczyk W., Psychologiczny model widza kinowego, Bielsko-Biała 2005.
Hendrykowski M. Obraz filmowy jako dzieło sztuki, „Przestrzenie Teorii" 2003, nr 2.
Koprowska T., Recepcja przekazu literackiego i jego adaptacji telewizyjnej: różnice interpretacji oraz zapamiętywania treści, Warszawa 1987.
Kowalewicz K., Teatr i odbiorca. Przygotowanie do teorii odbioru przedstawienia teatralnego, Łódź. 1993.
Lorenc I., Świadomość i obraz: studia z filozofii przedstawienia, Warszawa 2001.
Skowronek B., Ciało, emocje, rozum – raz jeszcze o mechanizmach odbioru filmu, „AnnalesUniversitatisMariae Curie-Skłodowska” 2017,s. 163-174.
Ślebarska Katarzyna. Wpływ filmu na odbiorcę - angażowanie procesów poznawczych widza, /w:/ Psychologiczna praca z filmem, red. M. Brol, A. Skorupa, Katowice 2014, s. 43-71.
Zimnica-Kuzioła E., Światła na widownię. Socjologiczne studium publiczności teatralnej, Łódź 2003.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 14:14)