SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody badań medioznawczych - course description

General information
Course name Metody badań medioznawczych
Course ID 15.1--DiksD-MBM-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Piotr Kładoczny
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Zapoznanie się z procesem badania mediów i podstawowymi metodami badań medioznawczych. Przeprowadzenie badań mediów we własnym zakresie i ich krytyczna analiza.

Prerequisites

Wiedza z zakresu rodzajów mediów.

Scope

Wykład:

  1. Proces badawczy i struktura procesu badawczego: istota badań, plan, koncepcja, elementy badań, skale i typologie, etyka badań, próbkowanie.
  2. Strategie badań: metody jakościowe, analiza treści, badania sondażowe, badania longitudinalne, badania doświadczalne.
  3. Analiza danych: statystyka, sprawdzanie hipotez.
  4. Zastosowanie badań: media drukowane, media elektroniczne, reklama, public relations, Internet.
  5. Teorie badań medioznawczych: funkcjonalizm amerykański, teoria użytkowania i korzyści, teoria agenda-setting, dramaturgiczna koncepcja życia społecznego Ervinga Goffmana, teoria empiryczna: hipoteza spirali milczenia Elisabeth Noelle-Neumann, teoria krytyczna, determinizm technologiczny, ekonomia polityczna komunikowania.
  6. Rytuał i rytualna koncepcja komunikacji (społecznej i medialnej).
  7. Polskie Badania Czytelnictwa.
  8. Badanie mediów elektronicznych.
  9. Polskie Badanie Internetu.
  10. Instytucje badające media w Polsce i na świecie.                           

Ćwiczenia:

  1. Przygotowanie do podjęcia badań.
  2. Analiza zawartości prasy.
  3. Analiza zawartości mediów.
  4. Semiotyka dziennikarskiego obrazu fotograficznego.
  5. Budowanie ankiety na potrzeby wybranych badań nad mediami.
  6. Rytuał w badaniach komunikacji.
  7. Analiza retoryczno-erystyczna przekazów politycznych.
  8. Metody ilościowe w analizie treści przekazów medialnych.
  9. Analiza nakładów, telemetria, radiometria i badania przekazów online.
  10. Prezentacje wyników badań i ocena ich jakości.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, analiza przypadku, prezentacja, dyskusja, analiza danych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach.

Prezentacja na zajęciach.

Zbudowanie ankiety na wybrany temat.

Projekt – badanie medioznawcze wybraną metodą.

Zdanie egzaminu.

Recommended reading

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Kraków 2004.

Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2001.

Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004.

Rothenbuhler E.W., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, tł. J. Barański, Kraków 2003.

Taylor L., Willis A., Medioznawstwo: teksty, instytucje i odbiorcy, tł. M. Król, Kraków 2006.

Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.

Further reading

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2007.

Understanding Media and Culture: An Introduction to Mass Communication, Minnesota 2010.

Thompson J.B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, tł. I. Mielnik, Wrocław 2001.

Notes


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2022 19:58)