SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Global English in Environmental Discourse |
Kod przedmiotu | 15.1--DiksD-GEED-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z aktualnymi ideami i najnowszym słownictwem dotyczącym ekologii w języku angielskim rozumianym jako globalna platforma komunikacji w dyskursie środowiskowym oraz wykształcenie umiejętności analizy semantycznej i tłumaczenia tekstów poświęconych tematyce ekologicznej, posługiwanie się najnowszymi pojęciami z tego zakresu w kontekście środowiskowym. Zajęcia mają także na celu rozwijanie kompetencji rozumienia tekstu w kontekście oraz świadomości globalnego transferu idei ekologicznych w języku angielskim.
Znajomość języka angielskiego na poziomie B2.
1. Język angielski jako język globalny.
2. Cechy charakterystyczne angielskiego dyskursu ekologicznego.
3. Edukacja ekologiczna w kontekście nauczania języka angielskiego jako obcego.
4. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych poświęconych zagrożeniom fauny.
5. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych poświęconych zagrożeniom flory.
6. Analiza dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących globalną świadomość ekologiczną.
7. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących świadomość ekologiczną (nawyki żywieniowe).
8. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących świadomość ekologiczną (transport, podróżowanie i turystyka).
9. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących świadomość ekologiczną (zakupy i usługi).
10. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących świadomość ekologiczną (gospodarstwo domowe).
Dyskusja, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach oraz projekt polegający na wzbogaceniu strony internetowej Obserwatorium idei ekologicznych pojęciem specjalistycznym z zakresu anglojęzycznego dyskursu ekologicznego wraz z ukazaniem kontekstów jego użycia i funkcjonalności w polszczyźnie.
D. Crystal, English as a Global Language, Cambridge 2012.
Alexander R., Framing Discourse on Environment. A Critical Discourse Approach, NY-London 2009.
Andrew Jocuns, Why is English Green? The Preference for English on Environmental Discourse, In: Manusya: Journal of Humanities, 22 (2019), https://www.researchgate.net/publication/337673198_Why_is_English_Green_The_Preference_for_English_on_Environmental_Discourse_at_a_Thai_University.
Nkewtisama C., EFL/ESL and Environmental Education: Towards an Eco-Applied Linguistic Awareness in Cameroon, In: World Journal of Education, 1 (2011), https://www.researchgate.net/publication/267831816_EFLESL_and_Environmental_Education_Towards_an_Eco-Applied_Linguistic_Awareness_in_Cameroon.
Fairclough N., Language and Power, Taylor and Francis 2014.
Routledge Handbook of Environmental Journalism, red. D. Sachsman, J. Valenti, NY-Oxon 2020.
Steciąg M., Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra 2012.
Thomas L., Wareing S., Language, Society and Power. An Introduction, London-New York 2000.
Wybrane strony strony internetowe zawierające materiały dziennikarskie o treści ekologicznej.
Zmodyfikowane przez dr Irmina Kotlarska (ostatnia modyfikacja: 06-05-2022 18:01)