Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Laboratorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przygotowanie projektów na egzamin dyplomowy. Wyposażenie studenta w umiejętności i kompetencje z zakresu: metodyki projektowania (oraz realizacji) jednostek dydaktycznych wzbogaconych o nowoczesne formy upoglądowienia. Projektowanie i realizacja multimediów edukacyjnych. Zaopatrzenie w kompetencje umożliwiające planowanie i realizację jednostki dydaktycznej, z zastosowaniem elektronicznych form upoglądowienia. Przekazanie wiadomości dotyczących zasad projektowania procesu dydaktycznego: taksonomia celów; treści kształcenia; wymagania programowe i programy; planowanie pracy dydaktycznej; programy nauczania, metody i zasady nauczania-uczenia się. Wyposażenie w kompetencje umożliwiające wizualizację i upoglądowienie treści przekazu edukacyjnego. Projektowanie i realizacja multimediów edukacyjnych o ściśle określonej tematyce i zawartości: elektroniczne formy diagnozy – możliwości i preferencje poznawcze, zakres opanowania wiadomości i umiejętności wstępnych (wiedza uprzednia); indywidualizacja procesu nauczania uczenia się (parametry przekazu, forma przekazu, zawartość merytoryczna, stopień trudności, stymulacja procesów uwagi w obrębie preferowanych form przekazu; ewaluacja.
Wymagania wstępne
Podstawowe informacje z zakresu: dydaktyki ogólnej, metodyki i dydaktyki informatyki, technologii informacyjnej. Kompetencje związane z opanowaniem treści kształcenia w ramach zajęć z: multimedialnych technologii informacyjnych oraz mediów w edukacji.
Zakres tematyczny
Metoda projektów. Zasady projektowania dydaktycznego.
Projektowanie procesu edukacyjnego oraz mediów edukacyjnych jako zaspakajanie potrzeb. Proces i przedmiot projektowania.
Formułowanie problemów i celów. Hipotetyczny opis jednostki dydaktycznej i stosowanego w jej ramach medium edukacyjnego.
Analiza zadania. Gromadzenie danych. Określenie funkcji projektowanego medium edukacyjnego. Założenia konstrukcyjne, a możliwości realizacyjne (dostępne środki).
Planowanie – konspekt jednostki dydaktycznej. Dokumentacja medium edukacyjnego: instrukcja metodyczna, scenariusze i scenopisy.
Opracowanie (i zatwierdzenie) konspektów oraz zawartości merytorycznej projektowanego, medium edukacyjnego.
Przygotowanie praktycznej realizacji projektu. Przygotowanie zaplecza, zgromadzenie i przetestowanie niezbędnych aplikacji.
Opracowanie szablonu – wzorca pojedynczego ekranu projektowanego medium edukacyjnego (multimedialna witryna edukacyjna, multimedialny program edukacyjny – płyta CD, gra edukacyjna, film o charakterze edukacyjnym). Opracowanie koncepcji / struktury hipertekstowej medium edukacyjnego – zgodnie z założeniami jednostki dydaktycznej oraz przyjętym scenariuszem.
Realizacja graficznych i tekstowych komponentów medium edukacyjnego.
Realizacja dźwiękowych komponentów medium edukacyjnego.
Realizacja filmów i animacji - komponenty medium edukacyjnego.
Realizacja interaktywnych symulacji procesów i zjawisk / gier edukacyjnych itp. - komponenty medium edukacyjnego.
Ewaluacja w obrębie medium edukacyjnego – realizacja testów i quizów.
Ocena projektów. Pokaz i prezentacja dokumentacji oraz mediów edukacyjnych.
Metody kształcenia
Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wiedza teoretyczna zdobywana podczas zajęć oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będzie sprawdzana z zastosowaniem testu z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne będą weryfikowane na podstawie oceny jakości projektów – progi punktowe. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Zaliczenie z laboratoriów: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna wszystkich ocen.
Literatura podstawowa
Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne: projektowanie i wykorzystanie w edukacji techniczno-informatycznej, Zielona Góra 2006.
Franken R. E., Psychologia motywacji, Gdańsk 2013
Gagné R. M., Briggs L. J., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.
Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013.
Literatura uzupełniająca
Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów, Toruń 2005.
Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.
Juszczyk S., Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2004.
Juszczyk S., red., Metodyka nauczania informatyki w szkole, Toruń 2002.
Kruszewski K., red., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I., Warszawa 2002.
Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
Skrzypczak J., Edukacyjne funkcje mediów w perspektywie metodologicznej, Poznań 1997.
Strykowski W., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.
Wragg E., Trzy wymiary programu, Warszawa 1999.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 16:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.