SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika seksualna |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-EDSX-C_pNadGenMLMHM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Wykłady
Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne, zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka. Socjalizacja i obyczajowość seksualna. Seksualność osób chorych i niepełnosprawnych. Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.
Ćwiczenia
Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością. Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe. Rozwój psychoseksualny człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu. Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne. Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna. Zagadnienia naturalnych metod planowania rodziny oraz metod antykoncepcyjnych jako temat edukacji seksualnej. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.
Wykłady – wykład, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz test z progami punktowymi.
Ocena końcowa
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
1. Bądź odpowiedzialny: wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie, pis programu edukacyjnego i jego realizacji, red. K. Wąż, Zielona Góra 2008.
2. Beisert M., Seks twojego dziecka, Poznań 1991.
3. Mentlewicz A., Południewski G., Antykoncepcja, czyli świadome macierzyństwo, Warszawa 2001.
4. Wojtasiński Z., 101 mitów o seksie, Warszawa 2012.
5. Zagrożenia okresu dorastania, red. Z. Izdebski, Zielona Góra 2008.
6. Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka,Gdańsk 2010.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 09:56)