SylabUZ

Generate PDF for this page

Information Systems in Management - course description

General information
Course name Information Systems in Management
Course ID 11.9-WI-INFP-SIZP
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Computer Science / Industrial Information Systems
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Wiesław Miczulski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

- zapoznanie studenta z zakresem zastosowania systemów informatycznych w zarządzaniu przedsiębiorstwem,

- zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi systemów informatycznych zarządzania,

- zapoznanie studenta z zakresem wykorzystania systemów E-Business i E-Commerce w przedsiębiorstwie

- ukształtowanie umiejętności w zakresie praktycznej budowy systemów wspomagających zarządzanie relacjami z klientami w przedsiębiorstwie.

Prerequisites

Bazy Danych, Inżynieria oprogramowania, Programowanie obiektowe.

Scope

Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania. Podział systemów informatycznych zarządzania. Systemy analityczne i transakcyjne, modelowanie procesów przepływu informacji. Cykl życia systemu informatycznego zarządzania. Ewolucja systemów informatycznych zarządzania w Polsce i na świecie Struktura systemów informatycznych zarządzania - studium przypadków.

Systemy informatyczne w zarządzaniu produkcją. Przepływ materiałów w firmie. Gospodarka magazynowa - podstawowe pojęcia FIFO, LIFO, ceny ewidencyjne, ceny średnie. MRP - metoda i jej implementacja. MRP II - metoda i jej implementacja. Architektura systemów zarządzania produkcja i powiązane z nią technologie wykorzystywane do budowy systemów. Przekazywanie danych z systemów wizualizacji produkcji do systemów zarządzania, integracja systemów. Przykłady dostępnych na polskim rynku pakietów z zaimplementowanym MRP II.

Systemy informatyczne w zarządzaniu logistyką. Kanban. JIT - metoda i jej implementacja, przykłady wykorzystania. SCM - zarządzanie łańcuchem dostaw. Architektura systemów zarządzania logistyką. Przykłady dostępnych na polskim rynku wspomagających zarządzanie logistyką.

Systemy informatyczne w zarządzaniu finansami. Przypomnienie pojęć aktywa, pasywa, środki trwałe, bilans. Informacja finansowa w firmie, jej przepływ. Budowa Księgi Handlowej - przykład implementacji. Przykłady dostępnych na polskim rynku wspomagających zarządzanie finansami.

Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie relacjami z klientami. Pojęcie CRM. CRM w firmie, powiązanie z innymi systemami. Budowa systemu CRM. Implementacja systemu CRM. Dostępne na polskim rynku pakiety CRM.

E-Business i E-Commerce. Podstawowe pojęcia: B2B, B2C, C2C. Rynek elektroniczny. Historia E-Business. Dane statystyczne Internet w Polsce, E-Commerce w Polsce. Sprzedaż w Internecie w Polsce i na świecie.

Modele Elektronicznego Biznesu. Architektura E-Business (poziomy). Modele działalności: brokerski, promocyjny, pośrednictwo informacyjne, handlowca, stowarzyszeniowy, wspólnotowy, abonencki, użytkowania. Klasyfikacja modeli ze względu na stopień integracji. Klasyfikacja modeli ze względu na wpływ sprzedawcy/nabywcy. Architektura biznesowa. Architektura informatyczna.

Elektroniczne sklepy. Elektroniczne sklepy - zalety i wady rozwiązań. Proces sprzedaży tradycyjny i elektroniczny. Dane statystyczne - konsumenci a sklepy internetowe. Technologie wykorzystywane do budowy sklepu internetowego.

Przykłady rozwiązań M-Business. M-Business, struktura aplikacji, przykłady rozwiązań.

Wybór i wdrażanie rozwiązań E-Business i E-Commerce. Metodyka wyboru rozwiązania Techniki wdrażania. Planowanie i monitoring procesu. Outsourcing oprogramowania i sprzętu.

Wybrane metody płatności w Internecie. Rodzaje płatności Makro, Mini, Micro. Płatność kartą kredytową. E-Cash Smart Card i inne. Klasyfikacja metod płatności dla systemów mobilnych. M-Płatności.

Marketing Internetowy. CRM, Systemy zarządzania informacją w Internecie. Przykłady systemów CRM. Zasada działania wyszukiwarek, podstawy pozycjonowania stron internetowych. Reklama w Internecie - techniki reklamy i ich wybór, pomiary skuteczności reklamy. Zdobywanie informacji o użytkownikach , statystyki w serwisach. Strategie marketingowe. Serwisy społecznościowe jako narzędzie prowadzenia marketingu internetowego przez przedsiębiorstwo. Pozyskiwanie klientów w serwisach społecznościowych. Narzędzia do pomiaru skuteczności kampanii marketingowych prowadzonych w serwisach społecznościowych.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny, konsultacje,

Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego.

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium.

 Składowe oceny końcowej = wykład: 50% + laboratorium: 50%.

Recommended reading

  1. Cichoń, M., Biblia E-Biznesu, Gliwice, Helion, 2013.
  2. Michalski, E., Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, 2013.
  3. Kisielnicki, J., Pańkowska M., Sroka H., Zintegrowane systemy informatyczne, PWN, 2012.
  4. Deszczyński, B., CRM: strategia, system, zarządzanie zmianą: jak uniknąć błędów i odnieść sukces wdrożenia, Warszawa, Wolters Kluwer Business, 2011.
  5. Ciesielski, M., Zarządzanie łańcuchami dostaw, PWE, 2011.

Further reading

  1. Auksztol, J., Balwierz, P., Chomuszko, M., SAP. Zrozumieć system ERP, PWN, 2011.
  2. Romanowska, M., Gierszewska, G., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa, PWE, 2009.
  3. Osbert-Pociecha, G. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Studium przypadków. Wrocław, AE, 2009.
  4. Kisielnicki J., MIS - Systemy informatyczne zarządzania, Wydawnictwo PLACNET, Warszawa, 2008.
  5. Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2004.

Notes


Modified by dr hab. inż. Wiesław Miczulski, prof. UZ (last modification: 13-09-2016 10:56)