SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology of knowledge - course description

General information
Course name Sociology of knowledge
Course ID 14.2-WP-SOCD-SWDZ-W_pNadGenZ0KO1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Mirosław Chałubiński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Intencją prowadzącego jest przekazanie kompleksowej wiedzy dotyczącej: 1. problematyki socjologii wiedzy, 2.  najważniejszych – klasycznych i współczesnych koncepcji, 3. relacji socjologii wiedzy z innymi obszarami socjologii oraz epistemologią i metodologią nauk.

Prerequisites

Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu filozofii oraz metodologii nauk.

Scope

Teaching methods

Zakres tematyczny WYKŁADU:

  1. Pojęcie wiedzy i jej typów.
  2. Socjologia wiedzy versus epistemologia i metodologia.
  3. Socjologia nauki a inne nauki humanistyczne.
  4. Klasyczna socjologia wiedzy (K. Marks, M. Scheler, K. Mannheim).
  5. Socjologia wiedzy w ujęciu E. Durkheima i V. Pareto.
  6. Szkoła frankfurcka.
  7. Socjologia wiedzy versus nowoczesne teorie socjologiczne.

Zakres tematyczny ćWICZEŃ:

  1. Wczesna antycypacja problemów powiązanych z socjologią wiedzy i odkrycie społecznego konstytuowania człowieka.
  2. Społeczne konstruowanie rzeczywistości.
  3. Świat codzienności.
  4. Socjologia wiedzy a socjologia nauki.
  5. Teoria nauki według L. Flecka i F. Znanieckiego.
  6. Nieklasyczne socjologie wiedzy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin ustny

Minimalny próg wymagań uzyskanie  50% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na wylosowane pytania.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia ).

Zasady uzyskania oceny
 z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

ZaLiczenie Ćwiczeń

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie pracy pisemnej (referat , raport z badań itp.).

Esej

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Zasady uzyskania oceny 
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  pracy pisemnej (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

 

OCena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Recommended reading

  1. Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1983.
  2. Buczkowski P., Wiedza, wartości i działanie społeczne. Próba określenia przedmiotu socjologii wiedzy, „Kultura i Społeczeństwo” , nr 1/1985,, s. 201-218.
  3. Fleck L., Powstanie i rozwój faktu naukowego, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1986.
  4. Latour B., Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 2010.
  5. Mannheim K., Ideologia i utopia, Wydawnictwo Test, Lublin 1992.
  6. Mocny program socjologii wiedzy , Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993.
  7. Mokrzycki E., Filozofia nauki a socjologia. Od doktryny metodologicznej do praktyki badawczej, Wydawnictwo Naukowe PWN,  Warszawa 1980.
  8. Chmielewski A.,  Czerniak S.,  Niżnik J., Rainko S. (red.), Problemy socjologii wiedzy (wybór tekstów),  Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
  9. Ziółkowski M., Wiedza, jednostka, społeczeństwo. Zarys koncepcji socjologii wiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN,  Warszawa 1989.
  10.  Znaniecki F., Społeczne role uczonych. Pisma wybrane, Wydawnictwo Naukowe PWN,  Warszawa 1984.
  11. Zybertowicz A., Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Wydawnictwo UMK,  Toruń 1995.

Further reading

  1. Fleck L., Psychosocjologia poznania naukowego, Wydawnictwo UMCS,  Lublin 2006.
  2.  Sady W.,  Fleck. O społecznej naturze poznania, Wydawnictwo Prószyński i Spółka Warszawa 2000.
  3. Sojak R., Paradoks antropologiczny. Socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
  4. Hołówka T., Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1986.
  5. Bytniewski P., Chałubiński M., Teoretyczne podstawy socjologii wiedzy, Tom I i II, Wydawnictwo UMCS,  Lublin 2006 i 2010.
  6. Abriszewski K., Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 2008.
  7. Collins K., Pinch T., Golem, czyli co trzeba wiedzieć o nauce, Wydawnictwo CiS, Warszawa 1998.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 18-07-2016 15:36)