SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to psychology - course description

General information
Course name Introduction to psychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-WdP-W-S14_pNadGenETQ01
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. Pokazanie różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka. Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń. Rozumienie zasad działania procesów emocjonalnych i motywacyjnych dynamizujących zachowanie człowieka. Uwrażliwienie na specyfikę funkcjonowania człowieka zarówno w sferze indywidualnej, jak i grupowej.

Prerequisites

Brak.

Scope

Etymologia terminu „psychologia”. Psychologia jako nauka o zachowaniu i jego psychicznych regulatorach. Wiedza psychologiczna potoczna i przednaukowa. Psychologia jako dyscyplina naukowa. Cele metody naukowej. Kryteria wiedzy psychologicznej. Specyfika nauk społecznych. Wykorzystanie wiedzy psychologicznej w praktyce. Wiedza potoczna i wiedza uliczna. Nauka i pseudonauka. Paradygmaty i modele psychologii empirycznej. Paradygmat idiograficzny i nomotetyczny. Rodzaje wyjaśniania w psychologii. Operacjonalizacja teorii. Etapy procesu badawczego. Model korelacyjny, eksperymentalny i kliniczny. Etyczny aspekt badań naukowych. Cechy dystynktywne nauki i psychologii naukowej. Struktura i funkcje teorii psychologicznych. Kryteria oceny teorii psychologicznych. Psychologia akademicka a psychologia stosowana. Dziedziny psychologii. Główne szkoły i kierunki psychologiczne. Wprowadzenie do podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem człowieka: świadomość, procesy poznawcze, inteligencja, uczenie się, emocje i motywacja, osobowość. Zachowania przystosowawcze. Czynność, zadanie, sytuacja i wynik. Klasyfikacja zadań, rodzaje sytuacji trudnych. Filozoficzne problemy psychologii. Podstawowe problemy psychologii społecznej, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej i psychologii stresu. Normy i zasady pracy psychologa. Norma i patologia. Kryteria normalności w psychologii. Rodzaje normy i ich użytkowanie.

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady kończą się sprawdzianem pisemny. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.

Recommended reading

  • Strelau J., Doliński D., Psychologia,Gdańsk 2008.

  • Schultz D., Schultz S., Historia współczesnej psychologii, Kraków 2008.

  • Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2008.

  • Zimbardo P., Psychologia i życie, Warszawa 2011.

Further reading

  • Hock R., 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii., Gdańsk 2003.

  • Łukaszewski W. (2011) Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2011.

 

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 13-07-2016 22:54)