SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WdP-W-S14_pNadGenETQ01 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. Pokazanie różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka. Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń. Rozumienie zasad działania procesów emocjonalnych i motywacyjnych dynamizujących zachowanie człowieka. Uwrażliwienie na specyfikę funkcjonowania człowieka zarówno w sferze indywidualnej, jak i grupowej.
Brak.
Etymologia terminu „psychologia”. Psychologia jako nauka o zachowaniu i jego psychicznych regulatorach. Wiedza psychologiczna potoczna i przednaukowa. Psychologia jako dyscyplina naukowa. Cele metody naukowej. Kryteria wiedzy psychologicznej. Specyfika nauk społecznych. Wykorzystanie wiedzy psychologicznej w praktyce. Wiedza potoczna i wiedza uliczna. Nauka i pseudonauka. Paradygmaty i modele psychologii empirycznej. Paradygmat idiograficzny i nomotetyczny. Rodzaje wyjaśniania w psychologii. Operacjonalizacja teorii. Etapy procesu badawczego. Model korelacyjny, eksperymentalny i kliniczny. Etyczny aspekt badań naukowych. Cechy dystynktywne nauki i psychologii naukowej. Struktura i funkcje teorii psychologicznych. Kryteria oceny teorii psychologicznych. Psychologia akademicka a psychologia stosowana. Dziedziny psychologii. Główne szkoły i kierunki psychologiczne. Wprowadzenie do podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem człowieka: świadomość, procesy poznawcze, inteligencja, uczenie się, emocje i motywacja, osobowość. Zachowania przystosowawcze. Czynność, zadanie, sytuacja i wynik. Klasyfikacja zadań, rodzaje sytuacji trudnych. Filozoficzne problemy psychologii. Podstawowe problemy psychologii społecznej, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej i psychologii stresu. Normy i zasady pracy psychologa. Norma i patologia. Kryteria normalności w psychologii. Rodzaje normy i ich użytkowanie.
Wykład tradycyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady kończą się sprawdzianem pisemny. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.
Strelau J., Doliński D., Psychologia,Gdańsk 2008.
Schultz D., Schultz S., Historia współczesnej psychologii, Kraków 2008.
Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2008.
Zimbardo P., Psychologia i życie, Warszawa 2011.
Hock R., 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii., Gdańsk 2003.
Łukaszewski W. (2011) Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-07-2016 22:54)