SylabUZ

Generate PDF for this page

Logic - course description

General information
Course name Logic
Course ID 08.1-WP-PSChM-Log-W-S14_pNadGen5LJMO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Tomasz Skura
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę, zagadnienia oraz terminologię logiczną; zapoznanie z głównymi koncepcjami, działami i pojęciami logiki; ukazanie jej znaczenia dla poprawnej metodologii badań naukowych. Praktycznym celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności logicznego myślenia i argumentacji.

Prerequisites

Brak.

Scope

  • Podstawowe informacje o logice i jej działach (semiotyce, logice formalnej i metodologii).

  • Kategorie składniowe wyrażeń według Ajdukiewicza.

  • Teoria zdań: spójniki logiczne, schematy zdań, formuły, tabelki zero-jedynkowe, tautologie i kontrtautologie, prawda logiczna, wynikanie logiczne, wnioskowanie dedukcyjne.

  • Teoria zbiorów: relacje między zbiorami, działania na zbiorach, diagramy Venna, sprawdzanie praw teorii zbiorów, podział i klasyfikacja.

  • Teoria nazw: desygnat, denotacja, treść nazwy, stosunki między zakresami nazw, klasyfikacja nazw, sylogistyka, kwadrat logiczny.

  • Definicje: budowa i typy definicji (sprawozdawcze, konstrukcyjne, regulujące), kryteria poprawności definicji, błędy definicji sprawozdawczych (za szeroka, za wąska, błąd rozłączności, błąd krzyżowania), inne błędy definicji.

Teaching methods

Wykład wprowadzający nowe treści, rozwiązywanie zadań, dyskusja, praca w grupach, prezentacja multimedialna, dyskusja, rozwiązywanie konkretnych problemów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Sprawdzenie efektów za pomocą testu pisemnego. Warunki zaliczenia: aktywny udział w ćwiczeniach, zaliczenie testu, przygotowanie prezentacji, przygotowanie pracy pisemnej, a także sprawdzenia poziomu wiedzy końcowej studenta na podstawie oceny końcowej opatrzonej progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Recommended reading

  • B. Stanosz: Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 2004;

  • M. Tokarz: Wykłady z logiki, seria: Podręczniki Akademickie Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy 1998;

  • K. Wieczorek: Wprowadzenie do logiki (dla studentów wszystkich kierunków), Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005;

Further reading

  • Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa;

  • B. Stanosz: Wprowadzenie do logiki formalnej, PWN, Warszawa 2004;

  • M. Tokarz: Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006;

  • K. Szymanek, K. Wieczorek, A. Wójcik: Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, Warszawa 2003.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 21:03)