SylabUZ
Course name | Logic |
Course ID | 08.1-WP-PSChM-Log-W-S14_pNadGen5LJMO |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę, zagadnienia oraz terminologię logiczną; zapoznanie z głównymi koncepcjami, działami i pojęciami logiki; ukazanie jej znaczenia dla poprawnej metodologii badań naukowych. Praktycznym celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności logicznego myślenia i argumentacji.
Brak.
Podstawowe informacje o logice i jej działach (semiotyce, logice formalnej i metodologii).
Kategorie składniowe wyrażeń według Ajdukiewicza.
Teoria zdań: spójniki logiczne, schematy zdań, formuły, tabelki zero-jedynkowe, tautologie i kontrtautologie, prawda logiczna, wynikanie logiczne, wnioskowanie dedukcyjne.
Teoria zbiorów: relacje między zbiorami, działania na zbiorach, diagramy Venna, sprawdzanie praw teorii zbiorów, podział i klasyfikacja.
Teoria nazw: desygnat, denotacja, treść nazwy, stosunki między zakresami nazw, klasyfikacja nazw, sylogistyka, kwadrat logiczny.
Definicje: budowa i typy definicji (sprawozdawcze, konstrukcyjne, regulujące), kryteria poprawności definicji, błędy definicji sprawozdawczych (za szeroka, za wąska, błąd rozłączności, błąd krzyżowania), inne błędy definicji.
Wykład wprowadzający nowe treści, rozwiązywanie zadań, dyskusja, praca w grupach, prezentacja multimedialna, dyskusja, rozwiązywanie konkretnych problemów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Sprawdzenie efektów za pomocą testu pisemnego. Warunki zaliczenia: aktywny udział w ćwiczeniach, zaliczenie testu, przygotowanie prezentacji, przygotowanie pracy pisemnej, a także sprawdzenia poziomu wiedzy końcowej studenta na podstawie oceny końcowej opatrzonej progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
B. Stanosz: Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 2004;
M. Tokarz: Wykłady z logiki, seria: Podręczniki Akademickie Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy 1998;
K. Wieczorek: Wprowadzenie do logiki (dla studentów wszystkich kierunków), Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005;
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa;
B. Stanosz: Wprowadzenie do logiki formalnej, PWN, Warszawa 2004;
M. Tokarz: Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006;
K. Szymanek, K. Wieczorek, A. Wójcik: Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, Warszawa 2003.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 21:03)