SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Logika |
Kod przedmiotu | 08.1-WP-PSChM-Log-W-S14_pNadGen5LJMO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę, zagadnienia oraz terminologię logiczną; zapoznanie z głównymi koncepcjami, działami i pojęciami logiki; ukazanie jej znaczenia dla poprawnej metodologii badań naukowych. Praktycznym celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności logicznego myślenia i argumentacji.
Brak.
Podstawowe informacje o logice i jej działach (semiotyce, logice formalnej i metodologii).
Kategorie składniowe wyrażeń według Ajdukiewicza.
Teoria zdań: spójniki logiczne, schematy zdań, formuły, tabelki zero-jedynkowe, tautologie i kontrtautologie, prawda logiczna, wynikanie logiczne, wnioskowanie dedukcyjne.
Teoria zbiorów: relacje między zbiorami, działania na zbiorach, diagramy Venna, sprawdzanie praw teorii zbiorów, podział i klasyfikacja.
Teoria nazw: desygnat, denotacja, treść nazwy, stosunki między zakresami nazw, klasyfikacja nazw, sylogistyka, kwadrat logiczny.
Definicje: budowa i typy definicji (sprawozdawcze, konstrukcyjne, regulujące), kryteria poprawności definicji, błędy definicji sprawozdawczych (za szeroka, za wąska, błąd rozłączności, błąd krzyżowania), inne błędy definicji.
Wykład wprowadzający nowe treści, rozwiązywanie zadań, dyskusja, praca w grupach, prezentacja multimedialna, dyskusja, rozwiązywanie konkretnych problemów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Sprawdzenie efektów za pomocą testu pisemnego. Warunki zaliczenia: aktywny udział w ćwiczeniach, zaliczenie testu, przygotowanie prezentacji, przygotowanie pracy pisemnej, a także sprawdzenia poziomu wiedzy końcowej studenta na podstawie oceny końcowej opatrzonej progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
B. Stanosz: Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 2004;
M. Tokarz: Wykłady z logiki, seria: Podręczniki Akademickie Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy 1998;
K. Wieczorek: Wprowadzenie do logiki (dla studentów wszystkich kierunków), Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005;
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa;
B. Stanosz: Wprowadzenie do logiki formalnej, PWN, Warszawa 2004;
M. Tokarz: Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006;
K. Szymanek, K. Wieczorek, A. Wójcik: Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, Warszawa 2003.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 21:03)