SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of human development in life cycle - course description

General information
Course name Psychology of human development in life cycle
Course ID 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ-W-S14_pNadGenE5PH7
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu późnej starości. Internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania. Uwrażliwienie na specyfikę rozwoju człowieka, jej prawidłowości indywidualny jak i uniwersalny charakter rozwoju.

Prerequisites

Brak.

Scope

Rozwój człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza.Uwarunkowania rozwoju- biologiczne, społeczne, psychologiczne. Analiza zmian rozwojowych. Teorie rozwoju: fazowe (Z. Freud, J. Piaget, teorie związków z obiektem, E. Erikson), sekwencyjne (A. Maslow, teorie neopiagetowskie), cykliczne (D. Lewinson, E. Duvall, R.Havinghurst), liniowe (B. Skinner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski, M Tyszkowa, P. Baltes). Obszary rozwojowe. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Teratogeny. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki. Płeć a rozwój.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium(60%), ocena z prezentacji (20%) oraz ocena aktywności na zajęciach (20%).

Wykład-ocena egzaminu w formie testu pisemnego .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).

Recommended reading

  • Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.

  • Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.

  • Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2007.

  • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007

Further reading

  • Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.

  • Łoś Z. Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, Wrocław 2010.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 27-07-2016 14:06)