SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ-W-S14_pNadGenE5PH7 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu późnej starości. Internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania. Uwrażliwienie na specyfikę rozwoju człowieka, jej prawidłowości indywidualny jak i uniwersalny charakter rozwoju.
Brak.
Rozwój człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza.Uwarunkowania rozwoju- biologiczne, społeczne, psychologiczne. Analiza zmian rozwojowych. Teorie rozwoju: fazowe (Z. Freud, J. Piaget, teorie związków z obiektem, E. Erikson), sekwencyjne (A. Maslow, teorie neopiagetowskie), cykliczne (D. Lewinson, E. Duvall, R.Havinghurst), liniowe (B. Skinner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski, M Tyszkowa, P. Baltes). Obszary rozwojowe. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Teratogeny. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki. Płeć a rozwój.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium(60%), ocena z prezentacji (20%) oraz ocena aktywności na zajęciach (20%).
Wykład-ocena egzaminu w formie testu pisemnego .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.
Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.
Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2007.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007
Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.
Łoś Z. Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, Wrocław 2010.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 14:06)