SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia Internetu |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PIn-W-S14_pNadGen6E5SO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kursu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat zjawisk psychologicznych w sieci oraz psychologicznego funkcjonowania użytkowników Internetu, wykorzystanie możliwości płynących z korzystania z Internetu w celach terapeutycznych oraz odnalezienie patologicznych źródeł zachowania użytkowników. Dodatkowym zagadnieniem jest wykorzystanie Internetu jako narzędzia do badan psychologicznych.
Brak.
Psychologiczny wymiar Internetu nowa przestrzeń funkcjonowania człowieka.
Psychologiczna charakterystyka użytkowników Internetu. Jednostka w wirtualnej
Rzeczywistości.
Problematyka tożsamości sieciowej - psychologiczne konsekwencje konstruowania
wirtualnej tożsamości. Kontakty społeczne - analiza punktu widzenia zaspokajania potrzeb użytkowników.
Internet jako przestrzeń edukacyjna: wychowawcza i informacyjna funkcja Internetu.
Poradnictwo sieciowe - pozytywne i negatywne aspekty zjawiska.
Psychomanipulacja w sieci - zagrożenia dla dzieci i młodzieży.
Uzależnienia w sieci - rodzaje i mechanizmy.
Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne ,Ćwiczenia projektowe, praca z podręcznikiem, projekty , dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena wypadkowa z przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji przygotowanego projektu, z aktywności podczas zajęć (20% oceny) oraz z oceny uzyskanej po wypełnieniu testu wiedzy (80% oceny).
· Wallace, P., Psychologia Internetu, Poznań 2003.
· Castells M., Społeczeñstwo sieci, Warszawa 2011.
· Majgier K ,Internet jako przestrzeń komunikacyjna, Lublin 2002.
· Sokołowski M.(red.), Oblicza Internetu , Elbląg, 2004
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:55)